Det är nu snart ett år sedan som glasskydd började monteras på bussarna.

Innan dess hade framdörrarna varit stängda under pandemin, och resenärer kunde gå på utan att blippa biljetten, med intäktsbortfall för SL som följd.

Men glasskydden visade sig orsaka trafikfarliga reflexer, och i oktober togs de bort efter beslut från Arbetsmiljöverket.

https://www.mitti.se/nyheter/nu-slipper-bussforarna-skyddsglasen/repujA!s7K6xpX0JIlMkAlifkmAw/

– Det finns en viss oro bland förarna nu. En del vill ha tillbaka plexiglasen, säger Tony Wahlgren, skydddsombud vid bussföretaget Nobina i Handen.

Vill stänga framdörren

Skyddsombuden har hela tiden förespråkat stängda framdörrar.

– Bättre att ta det säkra före det osäkra. Det går att montera läsare bak i bussen så att resenärerna kan blippa, säger huvudskyddsmobudet Petri Myllykoski.

Enligt honom är Nobinas första åtgärd att spärra av de säten som är direkt bakom föraren. Utöver det rekommenderas att förare som inte är fullvaccinerade använder andningsskydd. I sista hand kan framdörrarna komma att stängas.

Permanent lösning

Men kanske är de bussar som Keolis nu har beställt lösningen. De har ett permanent glasskydd vid föraren, men glaset går inte så långt fram mot framrutan att det ska orsaka reflexer.

Sådana glas finns på alla företagets bussar i Göteborg.

– De är delvis säkerhetsskydd, om de fungerar som smittskydd kan jag inte uttala mig om, säger Ann-Sofie Myrén, kommunikatör vid Keolis.

15 bussar, alla med eldrift, är beställda och kan tas i trafik under 2022.