Alla årstider bär på sina utmaningar. Det är inte bara vinterns och vårens is och minusgrader som ställer till det för tågen på Roslagsbanan. Och vi tänker inte på solkurvor som orsakas av varma sommardagar. Hösten är här, så även löven och regnen.

Nu varnar SL för spårhalka som orsakas av löv och väta på spåren. Särskilt ansatta är Roslagsbanans resenärer vars resor riskerar ta lite längre tid än normalt när tågen måste köra med nedsatt hastighet. SL uppmanar därför resenärer att vara ute i god tid.

Det är främst vid station Bråvallavägen och på sträckan Altorp–Näsbypark som Roslagsbanan främst måste sänka hastigheten, uppger SL. Men det förekommer längs med hela banan.

Flera åtgärder

Lövhalka orsakas av att fuktiga höstlöv faller ned på rälsen och mosas till en massa när tågen glider fram på spåren. När geggan från löven blandas med fukt eller regn blir den hal som såpa vilket gör att bromssträckan för tågen blir längre.

För att minska problemet med hala spår tar SL till en rad åtgärder. Bland annat rensar de bland träd, buskar och sly längs med spåren och de spolar spåren med varmt vatten under nätterna för att avlägsna lövgeggan.

Men detta räcker inte alltid. Om spåren ändå är hala krävs att tågföraren kör långsammare än vanligt så att hjulen inte låser sig när tåget måste bromsa in vid stationerna – annars riskerar tåget rulla förbi stationen.

Inställda avgångar

Men mer än bara förseningar riskerar ställa till det för resenärerna i höst. Enligt SL kan förarna ibland behöva köra förbi stationer "av säkerhetsskäl". Därför kan vissa avgångar komma att ställas in med kort varsel.

Utöver Roslagsbanan är också tunnelbanans gröna linje särskilt ansatt av lövhalkan.