Kort efter att SL i september lanserade sitt nya gröna kort beställde Sjöstadsbon Björn Finér hem ett, laddade den med en 30-dagarsbiljett och fortsatte resa som vanligt.

– Tidigare hade jag Accesskortet ytterst i plånboken när jag blippade. Det har funkat i alla år. Jag gjorde likadant med det här kortet, säger han.

Till skillnad från Accesskortet blippas det gröna SL-kortet på samma ställe som bankkortet, på den gröna kortläsaren. När Björn Finér runt jul tittade igenom sina kontoutdrag en dag såg han att 38 kronor dragits av SL.

– Jag började tänka på vad det kunde vara, så kom jag på att "vad fan", mitt bankkort har blippats i stället för mitt SL-kort där jag har biljetten.

Det visade sig att det inte var enda köpet som gjorts. Under två månaders tid hade Björn Finér, utöver två månadsbiljetter, betalat för 37 enkelresor utan att veta om det.

– Jag hade inte ens föreställt mig att det kunde hända. Jag ångrar att jag beställde det gröna kortet.

500 fall på tio månader

Björns Finérs situation är inte unik. Från februari till november 2021 har SL uppgifter om 500 ärenden hos kundtjänst där resenärer hört av sig och menat att de blivit dubbeldebiterade, enligt Claes Keisu, pressansvarig vid SL.

– Det finns tillfällen när man till exempel haft Accesskortet i fodralet till mobiltelefonen, eller bankkortet och Accesskortet för nära varandra. Samtidigt sker under pandemin två miljoner resor per dygn och vi har haft 500 fall på tio månader. Så det händer, men det är väldigt ovanligt.

Om det kommer bli mer vanligt ju fler som använder gröna kortet kan Claes Keisu inte svara på i dagsläget.

Hur ska man göra för att få pengarna tillbaka?

– Händer det är det oerhört olyckligt och då ska man höra av sig till kundtjänst. Man måste kunna visa att man både hade ett grönt kort laddat med en giltig biljett, och utdrag från banken som visar att pengar dragits.

Det svåra, menar Claes Keisu, är att bevisa att man gjort resan själv och att en kompis inte åkte med på den andra biljetten.

– Vår uppmaning är att inte ha korten ihop. På vår hemsida finns information om hur man reser med betalkort och den informationen finns där.

Inga pengar tillbaka

Björn Finér har dock inte fått några pengarna tillbaka via SL:s kundtjänst. Han säger att han där bara blev hänvisad till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

– Jag öppnade ett ärende, men genom ARN svarade SL bara att det är upp till mig att läsa deras allmänna köp- och resevillkor. Jag tror inte att jag kommer få tillbaka pengarna.