I våras skulle Julian börja lära sig cykla. Hans pappa bor i Gubbängen och för att ta sig mellan hemmen åker Julian tunnelbana med sina föräldrar. När de skulle ta med cykeln, en barncykel med kedja, blev det stopp vid spärrarna.
– Personen som satt i spärren kallade till sig oss och sa att vi inte fick ta med cykeln. Jag förklarade att vi var på väg till förskolan och hade bråttom. Då tillkallades vakter. Det kändes lite dramatiskt, säger Aylin Bargabriel.
Sedan händelsen var det ett stressmoment för familjen att frakta cykeln mellan hemmen.
Aylin mejlade dåvarande trafikregionråd Anton Fendert (MP) för att upplysa poltikerna om problemet.
– Jag fick ligga på och tjata en del för att få svar, jag tycker inte att det ska behöva vara så. Det borde finnas enklare vägar att få kontakt med politiker, säger hon.
Struken mening
Men den 17 november ändrade SL sina regler gällande barncyklar.
Julian, 4, har nyligen lärt sig cykla.
Mimmi Epstein
Enligt de gamla reglerna var det tillåtet att ta med en barncykel, som inte överstiger 120 centimeter i längd, utan kedja i kollektivtrafiken. Nu har "utan kedja" alltså strukits.
– Jag kan tycka att de borde ha förstått själva vad regeln skulle få för konsekvenser för många barnfamiljer, det handlar om verklighetsförankring. Det borde göras en konsekvens- och riskanalys innan politiker fattar beslut. Samtidigt känns det förstås jättekul att bli lyssnad på, säger Aylin.
Trafikregionrådet Jakop Dalunde (MP) säger att det är relativt ovanligt att regler ändras på initiativ av medborgare men att man här såg "orimliga konsekvenser".
– Stockholmarna ska kunna ha kollektivtrafiken som huvudsakligt transportmedel. Jag är själv uppväxt med föräldrar som inte bodde ihop så jag förstår problematiken i att inte kunna ta med cykeln, säger Jakop Dalunde (MP).
Varför fanns regeln från början?
– Om jag ska ta den i försvar – även om jag tycker att det är bra att den har ändrats – är det generellt så att många små cyklar saknar kedja. Så det var en någorlunda träffsäker regel, säger Jakop Dalunde.
Han tycker att det är bra att medborgare hör av sig när något inte fungerar.
– Det här var ett alldeles utmärkt förslag och det är bra att få in fler perspektiv. Vi som jobbar med kollektivtrafiken använder den dagligen själva och har med oss våra egna erfarenheter när vi planerar, säger Jakop Dalunde.