Svarar. Claes Keisu, pressansvarig på SL. Foto: Gustav Kaiser

SL: "Vi har inte obegränsat med fordon"

Det går inte att sätta in fler avgångar på linje 179 – inte heller mellan de stationer som är värst drabbade av trängsel, enligt SL. Nu hänvisar man återigen till alternativa resvägar.

  • Publicerad 16:43, 20 dec 2021

Efter vår rapportering om situationen på busslinje 179 kopplat till Kista busstorg har många reagerat.

Bland annat menar Rinkebybon Hagi Farah att problemen med plankning och hotfulla situationer grundar sig i trängsel och stress, och att han med många andra länge krävt fler avgångar för att minska problemen, åtminstone mellan Kista, Rinkeby och Tensta.

Efter larmrapporterna om 179:an: Resenärer kräver fler avgångar

Nu svarar SL:s pressansvarige Claes Keisu på kritiken. Han säger att SL är väl medvetna om att linje 179 är viktig för Järvaborna och att de även vet att en stor del av de som reser med linjen inte har andra möjligheter att ta sig till jobb eller skola – men att det inte går att sätta in fler avgångar.

– Vi har inte obegränsat med fordon, och även om vi hade det kan vi inte köra tätare än vad vi gör på linje 179. Linjen kör 1 200 avgångar under vardagarna. I rusningstid går bussen enligt tidtabell med femminuterstrafik, som tätast fyraminuterstrafik. Tätare än så går det inte att köra, eftersom bussarna hinner ikapp varandra och korkar igen vägnätet. Det finns inte heller plats för fler bussar vid hållplatser och terminaler, säger Claes Keisu.

Alternativa resvägar

Under pandemin har vi flera gånger rapporterat om stor trängsel på linjen. Och precis som då hänvisar SL nu till alternativa resvägar.

– För den som reser mellan Rinkeby och Kista och vill undvika trängsel på linje 179 finns ett fungerande alternativ: Man kan ta tunnelbanan till Västra skogen och där byta till tunnelbanan mot Kista.

Bussresan med linje 179 tar dock cirka 12 minuter förutsatt att det inte är några bilköer eller andra hinder på vägen, medan resan med tunnelbanan tar cirka 24 minuter.

– Det är visserligen en längre resa, men oftast helt utan trängsel, framför allt om man söker sig till vagnarna i mitten av tåget, säger Claes Keisu.