Det var på julafton 2020 som Solnabon Ion Storland hoppade på tvärbanan vid Solna station för att fira jul hos en kompis i Spånga.

I mobilen har han SL-appen, och två minuter före avgång valde han att köpa biljett via swish och tryckte "betala".

När tåget rullade ut från hållplatsen hade köpet inte gått igenom. Betalningen stod och "tuggade". När kontrollanterna dök upp trodde Ion Storland att de skulle ha överseende med att ingen biljett fanns aktiverad.

– Jag visade telefonen där stod “Payment in the process” och berättade att appen inte fungerade som den skulle. Men de lyssnade inte, utan skrev bara ut avgiften, säger Ion.

1 550 kronor i böter blev det.

Ion Storland valde att bestrida avgiften. Han tycker det är fel att resenärer belastas när det är SL:s egen app som strular.

– De kräver en avgift för en tjänst som inte fungerar. Det är som att en affär skulle ta betalt för en dålig vara, menar Ion.

Resenärens ansvar

Att resenärer har problem med att betala med appen är ovanligt, uppger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Enligt SL inkommer 300-600 ärenden som rör betalfunktionen i appen per månad. Det ställer Elin Lindström mot de 1,3-1,8 miljoner biljettköp som görs under samma period.

– Så det handlar om mycket få biljettköp där kunden inkommer med synpunkter på betalningsfunktionen. Men vi vill förstås att vår tjänst ska fortsätta att bli bättre och bättre och vi arbetar kontinuerligt tillsammans med betalkanalerna för kort och Swish för att minimera antalet problem vid betalning i appen, skriver Elin Lindström i ett mejlsvar till Mitt i.

Vad ska man göra om ett biljettköp inte gått igenom när man väl är ombord? 

I SL-trafiken ska man alltid ha en giltig biljett när man befinner sig ombord på fordon eller innanför SL:s spärrlinje. Man behöver alltså ha sin biljett när man kliver ombord. Om man inte har en giltig biljett ska man förbereda sig på att man kan behöva betala en tilläggsavgift.

SL valde att stämma Ion Storland när han inte betalade boten.

I veckan möttes parterna i tingsrätten. Där var oddsen klart till SL:s fördel, 188 av 189 domar kring tilläggsavgifter under 2020 gav SL rätt.

I Ions fall blev det förlikning. Han får betala boten men SL står för rättegångskostnader.

Ion Storland var bortrest när förhandlingen ägde rum, i stället var hans kompis Henrik Jansson ombud i rätten. Han anser att SL agerat godtyckligt.

Bättre att hjälpa resenärer än att bestraffa, tycker han.

– Det är uppenbart att Ion inte haft för avsikt att planka. Jag själv åkte tvärbanan ett par veckor tidigare och hade glömt aktivera reskassan. Den kontrollant som kom på då upplyste mig om hur jag skulle göra och sen var det ur världen, säger Henrik Jansson.