Innan man klarar att hoppa i, doppa huvudet och ta upp ett föremål från botten och sedan simma 10 meter bröstsim och ta Grodan, kan det ta tid.

Nu vill Svenska Livräddningssällskapet, som står bakom simmärkena, göra den tiden lite mer inspirerande.

Fem nya märken

Därför lanseras fem nya märken: Skräddaren, Doppingen, Uttern, Krokodilen och Sjöstjärnan.

Nya märken kan vara kul för barn som ska lära sig simma.

Nya märken kan vara kul för barn som ska lära sig simma.

Livräddningssällskapet

– Det har funnits ett glapp där det första steget till våra befintliga simmärken ofta handlat om att faktiskt simma. Men det kan vara ett för stort första steg. Genom att stärka vattenvanan mer aktivt tidigt i livet vill vi skapa bättre förutsättningar för att fler barn ska lära sig simma, säger Jill af Edholm vid Svenska Livräddningssällskapet i ett pressmeddelande.

Träna vattenvana

De nya märkena lanserades den 1 juni och de fokuserar på övningar som att titta under vattnet, flyta, eller göra kullerbytta i vattnet, färdigheter som är viktiga för att kunna gå vidare till simundervisning och ytterligare märkestagning, menar de.

Och efter Grodan, och Silversälen, är det kanske Simborgarmärket som är nästa utmaning: Att simma 200 meter med valfritt simsätt i bröst- eller ryggläge på djupt vatten.

Simborgarmärket lanserades 1934 och byter färg årligen. 2025 är det i guld på vit botten.