Liftarna i Ekebyhovsbacken står stilla efter skidsäsongen. Men inom några månader kan de komma att snurra igen, långt innan snön faller. I alla fall om ett gäng lokala mountainbike-entusiaster får som de vill.

– Jag har haft som dröm länge att återskapa den cykelpark som fanns där för några år sedan, säger Träkvistabon Sven Wesley.

Han har en projektledarroll i en arbetsgrupp på ungefär 15 personer som bland annat planerar för hur det skulle kunna byggas en cykelbana som lockar Mälaröborna till backen mer eller mindre året runt.

Gruppen för även samtal med bland annat lokala idrottsföreningar och Cykelfrämjandet, och de har även inlett en dialog med markägare och kommunen i exempelvis markfrågor.

Utreder planerna

Nyligen var frågan uppe hos kultur-och fritidsnämnden. Där togs beslut att låta tjänstemännen utreda frågan och se vilka möjligheter som finns.

Nämndens ordförande Helena Butén Langlet (M) är tydlig med att projektet är i sin linda, men hon ser stor potential i planerna.

– Naturen har skapat möjligheter för backen som är optimala. Det finns ett stort intresse för året runt-verksamhet i backen och det skulle kunna vara ett sätt att ha igång liften även sommartid, säger hon.

I dagsläget har nämnden inte någon budget för att bygga en anläggning. Därför skulle en lösning kunna vara att de som ska driva anläggningen får arrendera kommunens mark och driva i privat regi. Hon ser att en satsning inte behöver bli så storskalig direkt.

– Man kan börja med något litet och sedan bygga på om det kommer in sponsorer och finns ett stort intresse, säger hon.

Banan skulle utnyttja både delar av skidbacken och området nedanför. Sven Wesley ser en möjlighet att andra sporter kan utnyttja det som byggs för cyklisterna.  

– Om vi bygger ett hopp är det något som skidåkarna sen kan ha på vintern, säger han.

Barnvänligt

Mountainbike-banor kategoriseras i fyra svårighetsklasser, på samma sätt som skidbackar. Om planerna blir av kommer banan vid Ekebyhovsbacken bli blå, den näst lättaste nivån.

– Det finns inte så många blåa banor i Stockholmsområdet. Vi vill bygga för att locka barn- och vuxna nybörjare, säger Sven Wesley.

För att inte påverka naturen i onödan är tanken att lederna ska byggas i form av spångar och bryggor.

– Det innebär att cykeln lyfts från marken och inte skadar sankmarker och mossar som kan vara känslig mark.

I dagsläget är det inte klart om en ny förening ska bildas för mountainbike-cykling. Även andra alternativ ses över.

– Vi pratar om att gå in som en sektion i en redan befintlig förening, säger Sven Wesley.

Det finns i dagsläget inget spikat datum när utredningen ska vara klar. Helena Butén Langlet poängterar att många aktörer är inblandade, men att ambitionen är ett klartecken så snart som möjligt.