En oktoberkväll för två år sedan fick Anton Fendert (MP), politiskt ansvarig för SL-trafiken, ett direktmeddelande på Instagram från en för honom okänd person.

Innehållet fick till följd att Fendert utrustades med personlarm – och periodvis också med skyddsvakter.

"Hej! Jag hoppas verkligen att fel person ser dig ute någon dag och straffar dig för ditt usla arbete med kollektivtrafiken. Du är en riktig horunge, Anton".

Mannen som skrev meddelandet, en 23-åring från Haninge, hade enligt vad han berättat i polisförhör blivit arg och besviken för att pendeltåget var inställt och fått syn på en nyhet om att SL-taxan skulle höjas.

Pendeltågskrisen 2023 blev för mycket för den 23-årige mannen.

Pendeltågskrisen 2023 blev för mycket för den 23-årige mannen.

Petter Beckman

Meddelandet passerar, enligt Södertörns tingsrätt, gränsen för en tillåten förolämpning.

Det kunde uppfattas som ett underförstått hot, uppfyller villkoren för "hänsynslöst agerande" och kunde förväntas "kränka Anton Fenderts frid på ett kännbart sätt", enligt domstolen.

Fendert: Obehagligt

Mannen har nu dömts för ofredande till dagsböter på 9 600 kronor och till att betala 8 000 kronor i skadestånd till Anton Fendert.

Anton Fendert har sagt i förhören att han upplevde meddelandet som obehagligt och att det stack ut – jämfört med vad som skrivs i kommentarsfält – genom att det var skickat direkt till honom.

Enligt tingsrätten medger mannen att det var dumt gjort, han ser sig inte som någon hotfull eller aggressiv person och har bett Anton Fendert om ursäkt.

"Syftet med meddelandet var att få igång en diskussion kring vad som hänt med kollektivtrafiken", uppger han.

Mer uppmärksam

Anton Fendert berättar för Mitt i att han efter incidenten blivit mer uppmärksam när han rör sig ute på stan eller i kollektivtrafiken.

Han ser domen som en viktig markering av var gränsen går.

– Jag är väldigt tacksam över att mannen förstår att han gick för långt och att han har bett om ursäkt. Jag hoppas nu att fler förtroendevalda i och med detta känner att det är värt att polisanmäla, säger Anton Fendert.

Anton Fendert (MP), tidigare trafikregionråd, ser det som en viktig markering att mannen som hotade honom nu har dömts.

Anton Fendert (MP), tidigare trafikregionråd, ser det som en viktig markering att mannen som hotade honom nu har dömts.

Martin Svensson

"Ståplats i Nybroviken"

Vid ett annat tillfälle, på försommaren 2024, polisanmälde han ett hot som framfördes mot honom i tidningen Mitt i:s kommentarsfält.

– I det fallet handlade det om en man som önskade mig ”permanent ståplats i Nybroviken”. Men det ledde aldrig till något åtal. Troligen gick det inte att identifiera personen bakom kontot.

I övrigt har Anton Fendert försökt undvika att påverkas av hot och hat genom att aldrig läsa kommentarsfälten där hans politik omnämns.

– Och det är tråkigt, eftersom det på ett sätt har minskat min kontakt med verkligheten.

Anton Fendert (MP) lämnade politiken den 1 november. Här går han ut från sin sista presskonferens.

Anton Fendert (MP) lämnade politiken den 1 november. Här går han ut från sin sista presskonferens.

Angie Gray

Lättare att leva

Anton Fendert avgick som trafikregionråd den 1 november för att i stället återuppta sina studier på personalvetarprogrammet.

– Det är mycket jag kommer att sakna i politiken. Men just de här sakerna kommer det bli lättare att leva utan.

Därför avgår Anton Fendert (MP):

”Jag vill vara ärlig mot väljarna”

Kaos. Haveri. Slakt.

Kritiken mot Anton ­Fenderts (MP) skötsel av SL-trafiken har varit ­brutal. Men det är inte alls därför han avgår, menar han själv. Bara en enda sak hade han velat göra annorlunda.

Länet

Anton Fendert viker inte med blicken när svårigheterna kommer på tal.

Inga hatstormar på sociala medier, förolämpningar om hans ålder eller totalsågningar från oppositionen har fått den välkammade 31-åringen från Sundbyberg att förlora fattningen.

”Kollektivtrafikens dödgrävare” kallades Miljöpartiet nyligen av Expressen med anledning av bussnedskärningarna i Stockholm. Hela Sveriges tillväxt hotas, larmar näringslivet.

Mitt i denna kritikstorm står Fendert märkvärdigt opåverkad.

– Jag försöker låta bli att läsa vad som skrivs i kommentarsfälten. Det är inte min favoritplats att befinna mig i. Men det är klart att det har varit många tuffa beslut som har väckt känslor, det är jag fullständigt medveten om, säger han.

En politiker måste ta de rätta besluten – inte de lätta, är hans mantra.

Ekonomin i spillror

– Vi har sanerat en ekonomi som var i spillror efter pandemin. Det saknades 2,5 miljarder inför förra årets budget. Jag tycker att vår koalition har hanterat den väldigt svåra situationen på ett bra sätt, säger han.

Att han nu ändå säger upp sig – en överraskning för hans eget parti – beror alltså inte på kritiken eller svårigheterna, menar han själv. Snarare tvärtom.

Just för att SL:s ekonomiska kris nu har hanterats kan han med gott samvete lämna över rodret till någon annan.

– Uppdraget har varit enormt ärofyllt. Men nu ska vi ta SL in i något nytt. Och det tycker jag personligen är ett bra tillfälle att få in ett nytt ledarskap, ny energi och någon som vill ta den här resan hela vägen in i nästa mandatperiod.

Varför stannar du inte till valet och låter väljarna recensera din politik?

– Jag tror att väljarna kommer att kunna recensera den ändå. Och jag vill vara ärlig med att jag inte kommer att kandidera, så att de hinner lära känna min efterträdare.

Vad blir domen över ditt styre tror du?

– Jag tror att man kommer att se att vi gjort väldigt många viktiga saker.

Har känts allra mest

Han lyfter fram påstigningen i bakdörrarna på blåbussarna och att man får ta med cykel på tvärbanan. Att taxan inte har höjts för barn, unga och äldre är han också stolt över. Men framför allt att SL nu går med plus igen.

Vad har varit tuffast för dig?

– Det som hände med pendeltågen våren 2023, att det fick sådana enorma konsekvenser för resenärerna och medarbetarna. Det har känts allra mest.

Han ångrar inte avvecklingen av tågvärdarna – det som enligt kritiken utlöste pendeltågskaoset.

– Det var rätt beslut anser jag fortfarande. Men jag har tänkt många gånger att vi borde ha gjort det annorlunda. Genomförandet blev inte bra. Såhär i efterhand önskar jag att vi hade haft mycket mer dialog med personalen.

Anton Fendert lämnar ifrån sig ordförandeklubban­ i trafiknämnden senare i vår och avgår som regionråd ­under hösten.

Vad ska du göra nu?

– Det vet jag faktiskt inte. Jag ska ta examen i personalvetenskap och en fördel med det är att man kan hamna
i många olika sektorer. Men jag hoppas att någon gång få jobba med kollektivtrafik igen.

Uppdraget har varit enormt ärofyllt.

Anton
Fendert (MP)

Fyllde 31 år i januari. Tillträdde som trafikregionråd den 18 oktober 2022. Har suttit i regionfullmäktige i tio år.

Var tidigare oppositionsråd i Sundbybergs kommun. Har även varit politiskt sakkunnig för dåvarande miljö- och klimatminister Per Bolund (MP).

Sa upp sig från jobbet som trafikregionråd
i januari för att i  stället läsa klart sin utbildning
i personalvetenskap.

Anton Fendert lämnar ifrån sig ordförande­klubban i trafiknämnden senare i vår och avgår som regionråd under hösten.

Källa: Wikipedia, Mitt i

Stockholms
internationella rankning

2021 hamnade Stockholm som global etta i det amerikanska ”Urban Mobility Readiness Index”, där städer rangordnas efter hur långt de kommit med miljövänliga, högteknologiska och tillgängliga trafiklösningar.

2024 hade Stockholm fallit till sjätte plats, vilket oppositionspartierna ser som ett bevis på MP:s vanstyre. Indexet inkluderar dock många fler parametrar än kollektivtrafiken.

Med det smalare ”Public transit sub-index”, som mäter just kollektivtrafiken, har Stockholm klättrat två placeringar mellan 2023 och 2024, från femte till tredje plats globalt. Det är samma placering som innan valet 2022.

Stockholm placerar sig bättre än alla de nordiska grannstäderna Oslo, Köpenhamn och Helsingfors, med båda sätten att räkna.

Källa: Oliver Wyman Forum

Ytterligare en dom efter hot och hat mot L-toppen

Stockholmspolitikern Jan Jönsson (L)utsattes för dödshot och fick hatmail efter att ha klätt sig som dragqueen för en dag. Nu döms en fjärde man.

– Om inte vi vågar polisanmäla, varför skulle allmänheten göra det då? säger Jan Jönsson, till TT.

Sommaren 2023 väckte Jan Jönsson uppmärksamhet när han klädde sig som dragqueen, läste sagor för barn och poserade i Stockholm stadshus.

Det gjorde han som ett svar på den kritik som riktades mot konceptet "Drag Story Hour", där dragshowartister läser sagor för barn på bibliotek runt om i Sverige.

Som svar på en bild där Jönsson var klädd och sminkad som en dragqueen 2023 la en man ut en bild på en galge tillsammans med texten ”Din tid kommer din jävla landsförrädare”, rapporterar TT.

Nu dömer Uddevalla tingsrätt mannen för olaga hot.

För Jan Jönsson har hoten och hatet bland annat inneburit att han känt sig tvungen att vara extra vaksam. Till exempel sätter han sig inte ned på tunnelbanan.

– Jag känner att jag måste kunna gå av snabbt om jag upplever något obehagligt. Det lever man med hela tiden, säger han till TT.

Inte första domen

I november i fjol mottog Jönsson ett grovt hatmejl som skickats till Liberalernas riksorganisation.

Säkerhetsavdelningen anmälde ärendet och i mars i år dömdes en man från Skövde för ofredande och 100 dagsböter, motsvarande 43 000 kronor

I april 2024 dömdes en annan man av Västmanlands tingsrätt för att ha dödshotat Jan Jönsson. Straffet blev villkorlig dom, men hovrätten skärpte straffet till dagsböter efter överklagan från båda parter.

För Jönsson är det viktigt att anmäla hot och att det är viktigt att förtroendevalda funderar på hur tonläget i politiken påverkar allmämheten.

– Om inte vi vågar polisanmäla, varför skulle allmänheten göra det då? säger han.

Jan Jönsson (L), gruppledare och oppositionsborgarråd i Stockholm stad, har varit utsatt för hot och hat länge.

Jan Jönsson (L), gruppledare och oppositionsborgarråd i Stockholm stad, har varit utsatt för hot och hat länge.

Mikael Andersson

Ytterligare en dom efter hot och hat mot L-toppen

Varit utsatt länge ✔ "Om inte vi vågar polisanmäla, varför skulle allmänheten göra det då?"