Bilköerna från Ingarö mot Gustavsberg har periodvis ringlat sig långa de senaste veckorna. Ett inlägg i en lokal Facebookgrupp från påskhelgen visar stillastående trafik, kilometer efter kilometer och många ilskna kommentarer.
Skälet är bygget av en ny, drygt två kilometer lång gång- och cykelvägen mellan Ingaröbron och Värmdö marknad. Det startade förra sommaren men först nu har det börjat få konsekvenser för trafiken.
Trafiken rullade långsamt från Ingarö på onsdagsmorgonen 30 april.
Eva Tonström
Nedringda av arga Ingaröbor
Nyligen stängdes ett körfält på bron över Värmdöleden av och det har lett till köbildning i riktning mot Gustavsberg.
– Jättemånga Ingaröbor har hört av sig till oss och är upprörda över att de fastnar i köerna. Att det tar betydligt längre tid att ta sig fram nu jämfört med tidigare. Vi hade väntat oss att det skulle bli störningar, men inte så här illa, säger Fredrik Emmot, projektledare på Trafikverket, som bygger G/C-vägen.
Den tidigare vänstersvängen ned på Värmdöleden – om man kommer från Ingarö – orsakade än mer stopp, eftersom det nu bara finns ett körfält på bron. Så förra veckan stängde Trafikverket den avfarten.
Nu måste man åka via rondellen vid Stora Coop för att komma ned på 222:an mot Stockholm.
– Det hoppas vi ska göra att det flyter något bättre. Vi behöver komma upp på bron med cykelvägen och det är en utmaning eftersom det är smalt och begränsat med plats, säger han.
Men det här struntar många i. När Mitt i Värmdö är där på morgonen onsdag 30 april kör minst tio fordon vänstersvägen ner på motorvägen ändå. Däribland en taxi och en buss. Senare samma dag hade Trafikverket satt igen "hålet" helt mellan körfälten.
Trafikverket har också tillfälligt sänkt hastigheten till 50 km i timmen på hela sträckan, mot 70 tidigare, och 30 över bron.
Trafiken rullade långsamt från Ingarö på onsdagsmorgonen 30 april. Många valde dock att svänga vänster direkt ner på motorvägen trots nya förbudet.
Eva Tonström
"Öppna för förslag på lösning"
Enligt Trafikverket kommer det här att pågå till mitten av augusti, då ska körfälten på bron återställas.
De ska nu ha möten med entreprenören för att bolla olika lösningar som kan skapa bättre flyt, enligt Fredrik Emmot.
– Vi tittar på alla möjligheter, och är öppna för förslag. Kanske kan man dra om trafiken på något sätt så man slipper gå via bron, men det är inte troligt att vi hittar någon lösning där.
De tittar också på tiden, om man kan skynda på projektet och i så fall bli klara tidigare än planerat.
– Om vi måste pausa arbetet några veckor i sommar för semester behöver vi se om det går att återställa körfälten någorlunda under den perioden, så att det rullar bättre.
Den nya gång- och cykelvägen ska vara helt klar i december.