Anropsstyrd kollektivtrafik med självkörande bussar kan bli aktuellt att testa på Färingsö.
– Nu gör vi en mer konkret förberedelse för ett eventuellt pilotprojekt som kan testas skarpt, säger Tobias Carlsson som är innovationsstrateg på SL.
Det är ännu inte klart vilken typ av fordon som kan användas. Självkörande fordon används i kollektivtrafik redan nu, till exempel i San Fransisco, Oslo och i Göteborg, där en självkörande buss rullar mellan Liseberg och centralstationen sedan augusti. Men till skillnad från dessa kommer Färingsös bussar köra på småvägar på landsbygden.
Kontrollperson ska sitta med
– I en stadsmiljö finns det bättre förutsättningar för fordonen att navigera. Det vi väntar på är att en av leverantörerna ska säga att deras fordon är moget att köra i tillräcklig hastighet i den här typen av miljö på ett säkert sätt, säger Tobias Carlsson.
Under en testperiod kommer en kontrollperson sitta med i fordonet.
– Det är inte tanken att det ska vara så i slutändan, men under ett pilotprojekt så behövs en person som kan ingripa vid behov.
Pusselbitar
Hastigheten är en viktig pusselbit för att det ska fungera. På Färingsö kan bussarna behöva gå i 70 kilometer i timmen.
– Det ska egentligen gå att hålla de befintliga hastighetsbegränsningarna och det finns det autonoma fordon som klarar. Men ännu är det en bit att gå för att det ska fungera för passagerarfordon på grusvägar, säger Tobias Carlsson.
En pusselbit som ska lösas innan projektet kan dra igång är vilka vägar som ska ingå i testet. Det utreds just nu av Ekerö kommun.
Lisa Halldén
Ett annat frågetecken är vilka vägar som kan ingå i ett sådant kollektivtrafiknät. Ekerö kommun tittar nu på var någonstans stopplatserna skulle kunna vara, vem som äger vägarna och om SL kan få tillstånd att köra där.
– Vissa vägar kommer vi kanske inte få tillgång till och vissa kommer kanske inte rymmas inom budgeten. Hur stor omfattning pilotprojktet kommer ha är därför för tidigt att svara på, säger Tobias Carlsson.
Enkel matematik
Men kommer de pusselbitarna på plats så kan anropsstyrd trafik med självkörande bussar innebära att en kollektivtrafik som går ofta och kommer nära den inviduella resenärens bostad, utan kostnaden som tomma bussar innebär, tror han.
– Det är enkel matematik att man kan inte offra hur mycket tid som helst för att låta bli att köra bil. Men denna lösning skulle innebära ett alternativ till bilen, säger han.
Hur hoppfull är du att det här ska bli verklighet?
– Hoppfull kan man alltid vara. Det är inte omöjligt i alla fall. Tekniken utvecklas snabbt och jag tror att vi börjar närma oss en teknik som gör det möjligt.