Våren 2021 fick Södermalm säga adjö till den Heinekenskylt som från en husfasad lyst ut över Slussen och Gamla stan.

Sedan dess har det pågått en jakt på vad som ska sättas upp mellan den över 100 år gamla Stomatolskylten och den inte fullt så gamla Coca cola-skylten.

Nu står det klart att hamburgerkedjan Max knipit platsen – och i går kom skylten upp.

– Det är en historisk plats och vi är stolta över att bli Stomatolskyltens nya granne. Att som Sveriges äldsta burgarkedja få vara en del av Stockholms stadsbild på det här sättet känns både självklart och hedrande. Det blir ett nytt landmärke för oss, skriver Maria Ziv, marknadsansvarig på Max, i ett mejl till Mitt i.

En snabb okulär besiktning av den nya skylten ger dock intrycket att den inte är helt centrerad på fasaden. Den tycks nämligen dra lite åt vänster.

Sitter den där den ska?

– Vår fotograf hade lite bråttom men skylten är helt centrerad nu. Vi skyller också lite på vinkeln, skriver Lovisa Haeger, pr-specialist vid Max, i ett mejl.