Huset närmast tunnelbanestationen i Högdalen föreslås bli fyra i stället för fem våningar som tidigare.
Annars är det inga större förändringar i bostadsplanerna på Sjösavägen i Högdalen sedan samrådet för två år sedan, enligt Ella Rydmark på stadsbyggnadskontoret.
– Vi valde att gå ner en våning för att skapa bättre ljusförhållanden i de kringliggande husen och för att byggnaden ska passa in i den skala som redan finns, säger hon.
Lamellhuset i kvarteret närmast tunnelbanan föreslås bli fyra våningar.
Byrån för Arkitektur & Urbanism
Enbart hyresrätter
Tanken är att det ska bli totalt 150 hyresrätter uppdelat på tre nya hus – varav en 15-våningsbyggnad och två lamellhus. Planen ska göra Sjösavägen till mer av en "stadsgata".
Robert Moberg, stadsplanerare på stadsbyggnadskontoret, har tidigare förklarat vad som menas.
– Högdalen byggdes ut på 50-talet och Sjösavägen var avsedd för att bilar skulle kunna ta sig fram enkelt. Cyklister och gående har varit hänvisade till grönstråken. Nu vill vi skapa mer liv och rörelse på gatan, bland annat genom att placera entréerna mot gatan, i stället för bort från den, sa han till Mitt i för ett drygt år sedan.
Förlorad grönyta
Under samrådet 2023 fick staden in 49 yttranden från remissinstanser och allmänheten. Synpunkterna gällde bland annat påverkan på kultur- och stadsmiljö, byggnadernas skala och förlorad grönyta.
Nu är sista chansen att tycka till om planerna. Granskningen pågår till och med den 11 november. Eventuella synpunkter ska lämnas skriftligt och förslaget finns att se i sin helhet på Stockholms stads hemsida.