Stockholms handelskammare har låtit Sifo/Verian undersöka vad invånarna i länet tycker om väntetider, kvalitet och effektivitet inom sjukvården.
En majoritet – 64 procent – är över lag nöjda med vårdens kvalitet, visar mätningen. En majoritet är också nöjda med den egna vårdcentralen.
Mindre positiva är stockholmarna till väntetiderna. Bara 41 procent är nöjda med hur snabbt och enkelt det går att få vård – mot 37 procent som är missnöjda.
Pessimismen är också utbredd när det gäller utvecklingen framåt. 57 procent tycker att i sjukvården i huvudsak är på väg åt fel håll, medan 21 procent tror att det kommer bli bättre.
Privata snabbast
Pessimismen har ändå mattats av mot förra året, då 69 procent bedömde att sjukvården var på väg åt fel håll.
Intressanta skillnader framträder också i synen på privata respektive offentliga vårdgivare. I fråga om kvalitet bedöms alternativen vara i princip likvärdiga.
Men på frågan vilka som är bäst på att ge vård snabbt och enkelt svarade 43 procent privata vårdgivare, medan bara 10 procent tyckte de offentliga är bäst.
Önskar något annat
Samma sak när det gäller effektiviteten: 36 procent ansåg att de privata var bäst mot 12 procent för de offentliga.
Undersökningen visar samtidigt att många stockholmarne önskar sig något annat. På frågan vad man skulle välja om väntetid, pris och kvalitet var de samma så svarade 45 procent att de skulle föredra en offentlig vårdgivare medan 17 procent ville ha en privat.
– Många upplever att det går snabbare och enklare hos privata aktörer, men förtroendet för vårdens kvalitet är högt oavsett vem som erbjuder den, kommenterar Carl Bergkvist, policychef på Stockholms handelskammare.