Nacka
Den 11 november skakade SL:s vd Erik Norling hand med Skodas toppchefer Zdeněk Sváta och Jan Harder. De var överens om att det tjeckiska företaget skulle leverera de nya X25-tågen till Saltsjöbanan.
”Totalt omfattar beställningen 16 tåg till ett värde av cirka 1,56 miljarder kronor”, skrev SL.
Men priset rör på sig. Det visar kontraktet som Mitt i har tagit del av. SL måste kompensera Skoda för prisökningar som beror på inflation och en försvagad svensk krona tills tågen levereras. De fyra första tågen väntas rulla in den 15 oktober 2029 – ett år försenade – och de fyra sista den 28 juni 2030.
Upphandlingen har kantats av så mycket problem att oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) kallat Stockholm för en bananregion.
Två gånger under våren råkade SL publicera på Region Stockholms hemsida att man var beredd att betala 2,1 miljarder kronor för fordonen – 700 miljoner mer än ursprungliga 1,4 miljarder.
”Det är inte rimligt någonstans om en fjärdedel av budgeten har gått till byråkrati och konsulter”‚ säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Moderaterna
”Finns problem”
Läckorna fick regionen att pausa upphandlingen. När den återupptogs kom endast ett bud från CAF – som SL förkastade.
SL vill inte avslöja några priser i CAF:s anbud och hävdar att det skulle snedvrida konkurrensen i andra upphandlingar.
I stället bjöd SL in och gav Skoda kontraktet – utan konkurrens. Kontraktet ger också SL rätt att köpa in ytterligare 15 tåg.
Fredrik Andersson, professor i nationalekonomi vid Lunds universitet, har för Konkurrensverket granskat hur konkurrens kan stärkas i offentliga upphandlingar. Han ser risker med att SL bara bjöd in Skoda.
– Klart att det finns problem. Hela poängen med upphandlingslagstiftningen är ju att det ska vara en likvärdighet mot alla leverantörer och att alla ska kunna ge anbud.
Moderaterna krävde att SL skulle svara på hur detta har påverkat tidplan och pris.
– Trafikförvaltningen har svarat att de få anbuden och sekretessläckorna inte har påverkat priset. Vi utgår nu från att det faktiskt stämmer, säger Kristoffer Tamsons.
Saltsjöbanans nya tåg ska börja köra vid årsskiftet 2029–2030. Kontraktet ger SL rätt att köpa ytterligare 15 vagnar utöver de 16 man har beställt.
SL
Vill inte svara
Prislappen var dold när regionfullmäktige tog beslut i juni. Nu bekräftar SL att den är något högre än vad tidigare läckor visat.
– Projektets totala budget är 2,123 miljarder kronor. Där ingår kostnaden för fordonen samt kostnader för att driva projektet, säger SL:s presskommunikatör Elin Lindström.
SL framhåller att pengarna också ska räcka till projektorganisation, upphandling, besiktningar, tester, ombordsystem samt riskbuffert och indexuppräkningar.
– Ett fordonsprojekt kräver mycket arbete utöver själva fordonskontraktet, säger Elin Lindström.
Kristoffer Tamsons är inte nöjd.
– Nej, det är inte rimligt någonstans om en fjärdedel av budgeten har gått till byråkrati och konsulter. Jag hoppas att så inte är fallet.
Trafikregionrådet Jakop Dalunde (MP) vill inte kommentera.
CAF har inte bestämt om företaget ska överklaga upphandlingen.