Gång- och cykelvägen som kommer från Älvsby industriområde, och slutar i Evlinge, ska dras vidare till Norra Kopparmora. Den byggs längs Saltarövägen, mellan Evlingeinfarten och Lanternvägen.

Det handlar om 565 meter och är en deletapp i en planerad utbyggnad av gång- och cykelväg hela vägen ut till Saltarö.

Det är bara en sak – den ska anläggas mitt i ett hasselsnoksområde. Och eftersom snoken är fridlyst måste man ta hänsyn till det när man bygger.

Därför kommer någon form av barriär att sättas upp mellan ängen, där hasselsnokar har setts, och den planerade gång- och cykelvägen, som ska löpa utmed Saltarövägen. Den ska hindra snokar från att ta sig upp på vägbanan och bli överkörda.

– Förslaget är ett lutande T-stöd i betong med en höjd på cirka 50 centimeter mellan ängen och cykelvägen, säger Värmdös kommunekolog Gundula Kolb.

Värmdö "hotspot" för hasselsnok

Saltarövägen är redan i dag ett hot för snokarna och eftersom utredarna föreslår en barriär mot vägen passar man nu på att göra en sådan när man ändå bygger cykelvägen, tillägger hon.

Trots att snoken är sällsynt finns det ovanligt gott om dem i Värmdö, enligt Gundula Kolb.

– Värmdö utgör ett slags hotspot för hasselnok, med gott om lämpliga livsmiljöer. De trivs i områden med gamla glesa hällmarksskogar med rik förekomst av bergssprickor, stenblock och ljungmattor, solexponerade raviner och närhet till gräsmarker och lövskogar där de kan hitta föda, säger hon.

Gundula tycker att Trafikverket bör utreda var hasselnokstunnlar behövs och anlägga det för att minska antalet snokar som dör i trafiken.

Värmdö kommun har en gång- och cykelplan som gäller fram till 2030. Målet är att förbättra och bygga ut dagens gång- och cykelvägnät och knyta samman kommunens centrumområden (Hemmesta, Brunn, Gustavsberg, Björkås och Stavsnäs), det regionala cykelstråket mellan Värmdö och Stockholm och kommunens förändringsområden.

Gång- och cykelnätet ska även på sikt nå replipunkterna Stavsnäs, Sollenkroka, Boda och Björkviks brygga.