Det var i slutet av förra veckan som trafikförvaltningen i Stockholmsregionen presenterade sina förslag på trafikförändringar som ska träda i kraft i december.

Flera förändringar påverkar både Botkyrka och Salem. Kanske mest anmärkningsvärt är planerna på att sluta köra sträckorna som går till och från Fridhemsplan på morgon respektive eftermiddag och kväll: linje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge samt 745 från Uttran genom Salem.

Och reaktionerna lät sig inte vänta.

– 745:an har trafikerat sträckan Salem – Fridhemsplan sedan 2006 och är väl använd av våra pendlare. Det nya kostsamma S-styret i regionen svingar vilt för att försöka få en oansvarig budget i balans, löften till stödpartierna sker på invånarnas bekostnad, säger Rickard Livén, kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Fred Miller

Han får stöd av Allianskollegan Raili Nilsson (C).

– Jag kan inte förstå hur regionen prioriterar. Kranskommunerna behöver kollektivtrafiken för att pendla till och från Stockholm, vår huvudstad där de flesta jobben finns. Vi har 1 500 jobb i kommunen men 17 000 invånare. Vi är en pendlarkommun och att enkelt kunna pendla in till stan är en förutsättning för att folk ska vilja bo i Salem, säger hon.

Raili Nilsson (C), gruppledare i Salem

Raili Nilsson (C), gruppledare i Salem

John Berglund

Skuldbelägger regeringen

I grannkommunen Botkyrka går kommunens högst uppsatta politiker lite mer försiktigt fram.

– Det vi kan konstatera är att förslaget från Region Stockholm visar stora nedskärningar inom kollektivtrafiken. Det är nedskärningar som drabbar Botkyrka och Botkyrkaborna och det är problematiskt, säger Emanuel Ksiazkiewicz (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Emanuel Ksiazkiewicz (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Emanuel Ksiazkiewicz (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Sacharias Källdén

Men i stället för att rasa mot det S-ledda styret i regionen lägger han skulden på regeringen.

– Det är väldigt bekymmersamt att vi har en regering som drar ifrån pengar från regionen i stället för att skjuta till när det är besvärliga tider, säger han.

Du har en partikamrat lokalt som också är regionråd. Kan du dra i den tråden för att rädda linjen?

– Vi kommer använda alla verktyg vi har för att säga att den här förändringen inte är bra för Botkyrka – vi behöver bättre. Men inte ens Botkyrkapolitiker kan trolla med knäna. Finns det inte pengar så finns det inte och då behöver man hantera det.

Nu är förslaget ute på remiss hos regionens kommuner som ska vara regionen till handa i mitten av juni.

Förslaget: 17 busslinjer läggs ner

– En slakt enligt oppositionen. Nödvändigt kontrar majoriteten.

Finns din linje med bland stäckorna som kan ha gjort sitt i SL-trafiken?

I ett nytt förslag från trafikförvaltningen i Stockholms län vill majoriteten bland annat lägga ner följande busslinjer:

745 Uttran – Fridhemsplan

606X Sätra äng – Danderyds gymnasium

618 Danderyds sjukhus – Näsbypark

151 Norsborg – Fridhemsplan

737 Tumba station – Skärholmen

743 Skäckinge – Fridhemsplan

554 Råby – Kista

561 Jakobsberg station – Karolinska sjukhuset

221 Ropsten – Larsberg

452 Västra Orminge – Nacka gymnasium

453 Orminge – Nacka gymnasium

454 Boo backe – Nacka gymnasium

484 Sickla udde – Mölnvik

589 Östra Steninge – Flygskolan

537 Upplands Väsby – Kista centrum

153 Fridhemsplan – Bredäng

635 Åkersberga station – Österåkersanstalten

Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd

Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd

Pressbild

I förslaget står det också att man funderar på nedskärningar från 10-minuterstrafik till 12-minuterstrafik i mellan- och kvällstrafik på gröna, blåa och röda linjen.

– Utglesad trafik och neddragningar i spårtrafiken är inget vi ställer oss bakom. Nu kommer notan för experimentpolitiken: bland annat att man ofinansierat fryst SL-taxan, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Vad gör ni från oppositionen?

– Vi protesterar och kommer att ta strid mot den här slakten. Hanteringen är under all kritik. Vi ifrågasätter också analyserna: hur påverkar detta förtroendet för SL exempelvis. Vi hade ett alternativ i vår budget där man långsiktigt men långsamt höjde priserna på biljetterna, två procent per år. Vi vill bygga ut, inte skära ner i kollektivtrafiken.

Anton Fendert (MP)

Anton Fendert (MP)

Johanna Wallén

Anton Fendert (MP), trafikregionrådet menar att majoriteten gjort att de kunnat.

– Vi har lagt en budget med underskott. Vi har flaggat för att det rä svåra ekonomiska tider och använder de verktyg vi har till vårt förfogande. Men vår verktygslåda har inte fler verktyg nu. nu måste regeringen kliva in.

– Vi gör vad jag skulle vilja kalla väldigt små förändringar i relation till det budgethål på två miljarder som finns.

Förslaget ska nu ut på remiss till alla länets kommuner.