Nyligen byggstartade tunnelbanebygget vid Blasieholmen, där blå linje ska förlängas söderut genom tunnlar under Saltsjön till Södermalm och Nacka.

https://www.mitti.se/nyheter/fem-saker-du-inte-visste-om-nya-tunnelbanan/repuih!9znXE1@u5kzndmtpTelJPw/?fbclid=IwAR2foLVTMY9xSuFSYdkO1c6xK7tGDTPpBmAc3yYEwKBEP4guO4E3mCSyObA

Totalt ska cirka 600 000 ton berg transporteras bort. Nu står det klart att detta sker via en pråm på vattnet.

– Det är ett känsligt läge och det finns inte heller snabb och bra access till större vägar, som på de flesta andra ställen där vi bygger. Därför har vi jobbat länge för att få till en lösning där bergmassorna transporteras sjövägen i stället, säger Andreas Burghauser, projektchef för tunnelbanan till Södermalm, i ett pressmeddelande.

Uppemot 50 lastbilar om dagen

Från årsskiftet kommer ungefär en pråm varannan dag att fyllas med bergmassor och avgå från Blasieholmen mot Loudden.

– Det kan jämföras med att vi annars skulle ha behövt köra mellan 45 och 50 lastbilar om dagen eller totalt över 50 000 lastbilstransporter, säger Andreas Burghauser.

– Med detta bygger vi tunnelbana med både omtanke om skattebetalarnas pengar, närmiljön, miljön i stort och framtiden, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Det tar ungefär tre år att bygga tunnlarna och frakta bort bergmassorna, men arbetet med nya tunnelbanan på Blasieholmen kommer att pågå till 2030.

https://www.mitti.se/nyheter/sa-ska-stigbergsparken-palla-alla-pendlare/repuit!wCDXJefMcacB4ji9CmqFg/