I mars beslutade Vaxholms kommunstyrelse att inte påbörja renoveringen av Söderhamnen under sommaren. Detta för att inte påverka det lokala näringslivet under den viktiga turistsäsongen.

Mitt i tog en tur längs hela den 800 meter långa kajen med Robert Klingvall, projektansvarig på Vaxholms stad, för att stämma av läget inför sommaren.

Helt nytt är att större delen av Österhamnen precis öppnat för trafik.

– Österhamnen öppnade i måndags (läs: 2 juni). Skärgårdsbåtarna kommer att gå hit nu, fram till att projektet är klart. Då flyttar de tillbaka till Söderhamnen, berättar Robert Klingvall när vi passerar Blidösundsbolagets M/S Dux. 

Nu går skärgårdsbåtarna till Österhamnen i stället för till Söderhamnen.

Nu går skärgårdsbåtarna till Österhamnen i stället för till Söderhamnen.

Fredrik Sjöquist

I Österhamnen är det mesta klart och de återanvända gula pållarna från den tidigare kajen på plats. Vad som återstår är diverse ytarbeten som att täcka kajen med stenläggning. Tills dess får turister och andra nöja sig med provisorisk asfalt.

I Söderhamnen blir det varken skärgårdsbåtar eller bullriga arbeten i sommar. Däremot ska kommunen bygga en provisorisk gästhamn här, som ersättning för den del av gästhamnen som rivits under arbetena med Västerhamnen.

Ny tillfällig gästhamn

När Mitt i är på besök ligger bryggorna redan i vattnet och väntar på att bogseras på plats och förankras med kättingar och över 20 stycken tre ton tunga betongelement.

Enligt Robert Klingvall kommer den tillfälliga gästhamnen i Söderhamnen rymma totalt ett 20-tal fritidsbåtar.

Som inte det är nog har Waxholms hotell fått tillstånd att bygga en uteservering, Kajbaren, i Söderhamnen.

Robin Forbes driver Glass på hörnet. Han är glad att kommunen valde att vänta med renoveringen av Söderhamnen till efter sommaren och att det i stället blir en tillfällig gästhamn där.

Robin Forbes driver Glass på hörnet. Han är glad att kommunen valde att vänta med renoveringen av Söderhamnen till efter sommaren och att det i stället blir en tillfällig gästhamn där.

Mikael Andersson

En som är nöjd är Robin Forbes som driver Glass på hörnet:

– Man var ju orolig för att arbetena skulle fortsätta över sommaren, men kommunen fattade tack och lov det enda vettiga beslutet.

– Och det är jättebra med den provisoriska gästhamnen här. De får gärna göra den permanent. Då blir det lite mer Sandhamnskänsla, lite mer välkomnande, säger han.

Själva renoveringen av Söderhamnen kommer som tidigare beslutats starta först efter sommaren, 1 september.

Ska hålla över hundra år

I Västerhamnen blev den kanske bullrigaste delen, spontningen, färdig i slutet av maj. Med alla spont och L-stöd på plats återstår nu att gjuta krönbalkar, fylla igen marken och täcka med ytskikt.

– Vi skulle vara klara med Västerhamnen till midsommar men på grund av att sprängningarna försenades blir det klart först i oktober, säger Robert Klingvall.

På Shelltomten ligger fortfarande fyllnadsmassor som ska användas för att fylla igen längs kajen.

På Shelltomten ligger fortfarande fyllnadsmassor som ska användas för att fylla igen längs kajen.

Mikael Andersson

Blir det något arbete här under sommaren?

– Det blir två veckors uppehåll när Peab tar semester vecka 30 och 31 tror jag, men sedan ska det inte bli något arbete med störande buller eller damm. De ska köra massor och fylla igen.

Kan inte näringsidkarna uppfatta det som störande?

– Jo, men det politikerna har beslutat är bara att inga nya arbeten ska påbörjas under sommaren. Annars skulle det kosta 10-tals miljoner extra.

Förra året var den bästa turistsommaren sedan 2017, enligt Vaxholms turistbyrå som då hade 22 000 besökare i juni och juli jämfört med 13 000 samma period året innan. Om den siffran kommer att slås i år återstår att se.

Förra gången Vaxholms kajer renoverades var 1969. Då höll de i cirka 50 år. De nya kajerna beräknas hålla i 120 år, uppger kommunen.