Populära. Innan coronapandemin hade linje 176 och 177 i snitt 16 000 påstigande resenärer per dygn, där Brommaplan är den största bytespunkten. Foto: Mikael Andersson

Så ska stombussarna sluta snigla sig fram

I början av året konstaterade SL att de mest ködrabbade busslinjerna i Stockholm är 176 och 177. Nu har Stockholms stad beslutat om flera lösningar.

  • Publicerad 11:58, 4 dec 2020

Vill få med Ekerö och Solna på tåget.

Säg den som inte hamnat i en kö på någon av stombussarna mellan Tappström och Mörby centrum. Extra segt brukar det vara på sträckan förbi Brommaplan, på Kvarnbacksvägen och Norrbyvägen.

Ibland är genomsnittshastigheten under 20 kilometer i timmen.

LÄS ÄVEN: Buss 176 och 177 mest ködrabbade i länet

Nu har Stockholms stad och trafikförvaltningen (SL) godkänt ett inriktningsbeslut med åtgärder som ska få bussarna att gå snabbare på sträckor där staden ansvarar för vägen.

Bland annat ska 1100 meter nya busskörfält byggas, fem busshållplatser göras om, och trafiksignaler i tio olika korsningar ska programmeras om så de känner av när stombussar kommer, och därför kan ha grönt lite längre tid. För att de nya busskörfälten ska få plats kommer man att behöva ta av befintliga körfält på bland annat Huvudstaleden och Norrbyvägen.

Enligt Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, kan förändringarna innebära att övriga i trafiken får längre väntetid vid rödljus.

– Vi har som mål att prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafiken för att klara stadens klimatmiljömål. Samtidigt arbetar trafikkontoret hela tiden för att hitta lösningar som har så liten påverkan på biltrafiken som möjligt, säger han.

Dialog med Ekerö och Solna

Kostnaderna för åtgärderna beräknas landa på 22 miljoner kronor, och planen är att de kan börja genomföras redan nästa år.

Även miljö- och kollektivtrafikregionråd Tomas Eriksson (MP) är positiv.

– Det här är viktiga satsningar för att få bättre kapacitet på busstrafiken. Vi för även kontinuerlig dialog med Ekerö och Solna kommun och vill få med dem på tåget, i Solna är det flera partier som driver frågan om busskörfält på Frösundaleden, säger han.

Trafikkontoret i Stockholms stad ska också utreda om det går att anlägga ett reversibelt busskörfält mellan Brommaplan och Nockebybron i riktning mot Ekerö. Här blir det ofta långa köer eftersom bussarna inte har ett eget körfält ut mot öarna.

– Det är Stockholms stad som är väghållare, men vi har pratat med Trafikverket och Ekerö kommun om detta, och nu ser vi till att utreda saken, säger Daniel Helldén.

Förbättringar

För linje 176 innebär de nya åtgärderna en restidsförbättring på tre minuter i riktning mot Mörby, och fem till 15 minuter i riktning mot Solbacka.

För linje 177 blir restidsförbättringen två minuter i riktning mot Mörby, och fyra till 14 minuter i riktning mot Skärvik.

Källa: Trafikförvaltningen

Visa merVisa mindre