Tegelbacken är den sämsta platsen i city, tyckte stockholmarna i en undersökning staden gjorde 2017. Mest poppis var Kungsträdgården.
Det har länge diskuterats hur Tegelbacken – av Daniel Helldén (MP) även kallat ”sorgebarn” – ska byggas om för att få bort den stökiga trafiksituationen.
– Det är ett område där väldigt många olika flöden ska mötas. En ganska förvirrande miljö, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).
Blir två torg
Sedan 1991 har biltrafiken till och från city minskat med cirka 45 procent, vilket öppnat för att göra trafikerade platser trevligare att vistas på. Men det kommer fortfarande att gå bussar och vara möjligt att köra bil vid Tegelbacken.
– Munkbron har varit avstängd så biltrafiken har minskat. De som kommer från Gamla stan kan fortfarande köra, men de leds inte runt Centralpalatset.
Staden ska nu bygga om gatorna till två t-korsningar i stället för att bilarna åker runt Centralpalatset medan bussarna kör diagonalt genom Tegelbacken.
En ny gata byggs mellan Vasabron och en ny korsning vid Centralpalatset, med ett torg på varje sida – Tegelbacken och Rödbodtorget.
Mellan Centralpalatset och Konstakademien ska gatan göras om till ett torg med grönska och plats för marknader och utställningar.
Tanken är att ställa ut möbler som besökare kan flytta runt.
– Som man gjort på Times Square i New York eller som i Paris. Vi hoppas att Rödbodtorget kan bli en plats man kan ta i anspråk. Vi återskapar ett torg jag tror många stockholmare aldrig förstått är ett torg.
Tegelbacken får en kiosk, fler träd och häckar för att skärma av trafiken. Det blir även en gräsyta mot vattnet.
Fontän slopades
Tidigare fanns en fontän med i förslaget men den slopades för att ge plats åt grönska och hålla utgifterna nere.
Cykelstråket längs kajen tas bort för att binda ihop gångstråken längs Norr- och Klara Mälarstrand med Strömgatan och vidare mot Strandvägen. Cyklister som i dag tar vägen under Vasabron kommer i stället att behöva korsa gatan vid trafikljusen – vars fördröjning kortas från 30 till 12 sekunder.
Målet är att att allt ska stå klart 2026. Kostnaden beräknas till 150 miljoner kronor.
– Jag tror att många kommer att förstå hur unikt Stockholm är som har en citykärna i söderläge med sol.