Kommunen har använt LOV, lagen om valfrihet, för hemtjänsten sedan 2009. Det har gjort att alla företag som klarat vissa grundkrav fritt har kunnat etablera sig. Sedan har det varit upp till den enskilde att välja mellan dem, vilket gjorde att det oftast funnits ett större antal hemtjänstutförare i kommunen.

Flera hemtjänstföretag har tidigare sagts upp för avtalsbrott, som bland annat grundat sig i fusk.

– Till exempel har en och samma person loggats in för att göra insatser samma tid i vår kommun och annan kommun, samt otillåten anhöriganställning, säger omsorgsnämndens ordförande Barbro Brolin (S).

Nu är Upplands Väsby på väg att gå över till LOU, lagen om offentlig upphandling. Beslut är taget i omsorgsnämnden och ska upp på kommunfullmäktige i april. Det innebar att alla hemtjänstföretag upphandlas av kommunen, som därmed får mer rådighet över vilka aktörer som får etablera sig.

Just nu har Upplands Väsby avtal med nio hemtjänstföretag.

Vad innebär LOU för brukarna?

– Det blir färre antal utförare, vilket underlättar uppföljning och samverkan, säger Barbro Brolin.

Väsbyborna ska fortsatt få bestämma vilken hemtjänst de vill ha.

– Förhoppningen är även att minska antalet icke-val, att fler ska göra ett aktivt val.

Sedan tidigare finns även beslut på att inrätta en kommunal hemtjänst, något som välkomnats av inte minst pensionärsorganisationerna.

Upplands Väsby hamnade ganska långt ner på listan på vissa punkter i hemtjänstindex. Kommentar?

– Vi hamnade i mitten på listan ungefär. Samtidigt skiljer sig ett par parametrar ifrån Socialstyrelsens brukarundersökning. När det gäller resultaten från brukarundersökningen, som går ut till alla kommuner, att såväl antal svarande har ökat likaså nöjdheten som helhet i Väsby.