Alla stationer på nya gula linjen, utom Fridhemsplan där plattformen byggs under grön och blå linje, kommer att se ut ungefär på samma sätt. De byggs efter en så kallad typstation. Men de kommer att skilja sig från dagens tunnelbanestationer.

Bland annat blir de ungefär hälften så långa eftersom de är anpassade för korta tåg i tät trafik.

Stationerna kommer att ha en uppgång med biljetthall, och för att nå plattformen behöver resenärerna åka snabbhiss i stället för rulltrappor.

– Att ha en typstation förenklar och rationaliserar planering, projektering och byggande, säger Johan Brantmark, chef för nya gula linjen i ett pressmeddelande.

Självkörande tåg

Linjen ska trafikeras av självkörande tåg och det blir plattformsdörrar på alla stationer.

Trots att stationerna är likadana i grunden ska de få "sitt eget uttryck" – till exempel genom konst. Hur eller vilka som ska utforma den är inte bestämt.

– En rolig skillnad mot dagens tunnelbana är att vi också har möjlighet att ha konst inne i tunnlarna – vi får se om det blir så, säger Johan Brantmark.