TRAFIKSTÖRNINGAR. Michaela Kanti, och hunden Elli, bor vid Lindhagensgatan och beskriver trafiksituationen som "förskräcklig". Foto: Per Brandt

Så ska buskörningen i Hornsberg stoppas

Fartgupp och avsmalnade körfält. Nu ska staden bygga permanenta farthinder på Lindhagensgatan för att komma till rätta med buskörningen.

  • Publicerad 07:00, 10 apr 2021

Vårdslösa förare och på tok för höga hastigheter. Buskörningen i Hornsberg, framförallt under vår och sommar, har varit ett av de stora problemen i området enligt både staden, polisen och grannar.

Sommargågatan vid Hornsbergs strand var ett sätt att komma till rätta med det, men även genom tillfälliga farthinder som sattes upp på Lindhagensgatan.

Fler farthinder i Hornsberg ska stoppa fartdårarna

De tillfälliga farthindren började sättas upp redan 2015 och stadens plan har varit att hitta en permanent lösning – nu är den klar.

Det blir nya permanenta farthinder vid tre platser på Lindhagensgatan, från Lindhagensgallerian ner mot vattnet. Så kallade busskuddar kommer att läggas ut, dessutom ska körfälten minskas till ett i anslutning till övergångsställena.

Målet är att arbetet ska vara klart i juni.

– Det är bra att de kommer på plats. Vi vet att det har varit en efterfrågan på mer permanenta, hårdare åtgärder. Trafikkontoret har testat med tillfälliga farthinder vilket har haft bra effekt och nu blir det ännu bättre. Det ska inte gå att kappköra eller bete sig som vissa har gjort tidigare, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP)

Farthinder i Hornsberg dröjer – måste testas av busschaufförer

Varför har det tagit sådan tid att få till en permanent lösning?

– När vi gör permanenta åtgärder är det kostsamt. Trafikkontoret har velat testa med tillfälliga farthinder först.

Planeras det för fler åtgärder för trafiken i Hornsberg?

– Förra året ställde vi ut fler farthinder och lejon vid sommargågatan. Vi bedömer att det kan behövas ännu fler och de här fartguppen är en stor del. Sedan testar vi att förlänga sommargågatan i år (till Kristinebergs strand, reds anm). Det är mycket möjligt att vi kan behöva göra mer, säger Daniel Helldén.

Här är ALLA sommargågator och sommartorg i Stockholm 2021

Michaela Kanti bor på Lindhagensgatan och välkomnar beskedet om fasta farthinder. Hon tycker att trafiksituationen är ”förskräcklig”

–Bilar kan köra i 70-80 här och de tidigare farthindren kunde man ju köra igenom. Och det är mycket motorcyklar och trimmade mopeder. Jag fattar inte varför det inte görs fartkontroller här, då skulle det dras in mycket pengar.

Även Hornsbergsbon Pär Nordgren är tacksam över att någonting görs.

– Det låter alldeles utmärkt. Det är väldigt mycket gasande här, och även boende som inte tänker sig för. Men det är inte bara bilar som kör för fort, även cyklisterna, säger han.

NÖJD. "Det är väldigt mycket gasande här, och även boende som inte tänker sig för. Men det är inte bara bilar som kör för fort, även cyklisterna" säger Pär Nordgren. Foto: Per Brandt

LÄNGRE. I år kommer Hornsbergs sommargågata att förlängas även till Kristinebergs strand. Foto: Sacharias Källdén

Nya hinder

De permanenta farthindren ska byggas på tre platser längs Lindhagensgatan, vid Nordenflychtsvägen, Hornsbergsvägen och Franzéngatan.

Målet är att de ska vara klara i juni.

Bygget beräknas kosta 2-2,5 miljoner kronor.

Visa merVisa mindre

FARTDÄMPNING. Nu ska det bli ett slut på buskörningen på Lindshagensgatan. Foto: Per Brandt