Upplands Väsby kommun har länge velat se en breddning av E4 mellan trafikplats Glädjen och Arlanda.

Nu ser det ut att bli verklighet.

Vid en presskonferens presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen för planperioden 2026–2037, för sammanlagt 20 miljarder kronor.

Där finns ett förslag om E4:an ska gå från 2 + 2 till 3 + 3 körfält, alltså från tvåfilig till trefilig motorväg, som en del i att öka kapaciteten mellan trafikplats Glädjen och Arlanda till följd av Förbifart Stockholm.

Kommunen välkomnar förslaget.

– Genom att åtgärda dagens kända brister i transportsystemet får vi som kommun större möjlighet att bidra till utvecklingen i Arlandaregionen. Nu vill vi se att staten går från ord till handling, säger kommunstyrelsens ordförande Mathias Bohman (S).

Slutgiltigt beslut om den nationella planen fattar regeringen nästa vår.

Slopad stationsavgift

Parallellt med Trafikverkets förslag pågår den statliga utredningen ”Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet”. Den utredningen handlar om åtgärder för att Arlandaregionen ska utvecklas för framtiden.

I yttrandet påpekar Upplands Väsby att kommunen är beroende av flera föreslagna åtgärder som berör både E4 och kollektivtrafiken.

Upplands Väsby vill till exempel se en slopad stationsavgift vid Arlanda station. Den som stiger av och på tågen vid Arlanda betalar i dag, förutom tågbiljetten, en stationsavgift på 147 kronor.

– Att vi nu kan vänta oss en kapacitetsförstärkning av E4 är viktigt för Väsbys utveckling. Prioritet bör också ges till de andra åtgärder som vi pekat på. Det gäller bland annat stationsavgiften på Arlanda. Att genomföra flera åtgärder samtidigt skulle ge stora samordningsvinster, säger oppositionsråd Oskar Weinmar (M).