En till två cyklister i Sverige avlider varje år i trafikolyckor då tyngre fordon har svängt till höger. Långt fler skadas.

Enligt polisen skedde måndagens dödsolycka i korsningen Ringvägen/Rosenlundsgatan efter att en lastbil hade svängt åt höger och då kolliderat med en cyklist.

En stor fara ligger i att föraren av lastbilen ofta har svårt att se cykeln. Även i sidospeglarna kan det vara det svårt att få en bra bild av den döda vinkeln. Föraren sitter även högt upp och till vänster i hytten.

Magnus McPheat, ordförande i Cykelfrämjandet Storstockholm.

Magnus McPheat, ordförande i Cykelfrämjandet Storstockholm.

Petter Bäckman

Tre åtgärder

Cykelfrämjandet släppte 2022 en rapport, med stöd av Trafikverket, där de kartlagt problematiken med högersvängar i Sverige. I den deltog bland annat trafikplanerare och forskare samt aktörer från åkerier, fordonsindustrin och försäkringsbolag.

Magnus McPheat, ordförande i Cykelfrämjandet Storstockholm, ser tre åtgärder för att höja trafiksäkerheten i korsningar:

• Cykelboxar – ytor före en korsning som reserveras för cyklister så att de står framför bilarna.

• Cykelbanor markerade med färg – det blir tydligare för bilister att cyklar kan komma.

• Upphöjda korsningar – fordonen måste sänka hastigheten.

Måndagens dödsolycka inträffade när en lastbil svängde höger från Ringvägen in på Rosenlundsgatan.

Måndagens dödsolycka inträffade när en lastbil svängde höger från Ringvägen in på Rosenlundsgatan.

Victor Malmcrona

"Kör mot rött"

Oavsett hur den fysiska miljön ser ut gäller det också att som cyklist vara uppmärksam. Ett alternativ är att stanna innan lastbilen, nästan bakom den.

– Var säker på att de ser dig. Det är farligt att stå där framme, säger Magnus McPheat.

Vidare menar han att det är av stor vikt att utbilda och informera åkerier, yrkeschaufförer och cyklister om faran med högersvängar.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Victor Malmcrona

Vill se snabbare åtgärder

En bit in på Rosenlundsgatan dog en cyklist 2022 i en liknande olycka, där en lastbil svängde höger.

Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) menar att olycksdrabbade platser i stan måste trafiksäkras snabbare.

– Det är vårt förbannade ansvar som politiker att lösa det. Stockholms stad behöver agera direkt när så här allvarliga olyckor sker, det har inte gjorts här, säger han.

När olyckan inträffade för tre år sedan satt Moderaterna i majoritet.

Varför gjorde ni inget då?

– Vi lägger ingen kritik mot någon. Det här handlar om att vi som politiker oavsett majoritet måste vida de åtgärder som krävs. Vi tror givetvis att majoriteten i stadshuset arbetar för fullt. Det vi föreslår är åtgärder som vi tror hade varit nödvändiga för stockholmarnas trafiksäkerhet för att fler inte ska fara illa och riskera att dö. Där är vi överens över blockgränserna, säger Dennis Wedin.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Victor Malmcrona

Långsiktigt arbete

Utöver snabbare åtgärder vill Moderaterna se mer resurser till gång- och cykelnätet för att minska antalet singelolyckor, samt att staden på sin hemsida lägger upp onlineutbildningar för cyklister. Dennis Wedin ser också gärna att fler farthinder och fartkameror sätts upp i bostadsområden där fartgränser ofta överträds.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) säger att mycket redan görs.

– Vi har ett långsiktigt arbete för att cykelnätet ska bli säkrare och tryggare. Vår budget för de investeringarna överstiger Moderaternas med en halv miljard kronor över mandatperioden, säger han.

Sett till Cykelfrämjandets förslag anlägger staden flera cykelboxar och allt fler cykelvägar dras. De arbetar även med att få fler leveranser att ske nattetid samt att det som transporteras, när det kommer till stan, lastas om till mindre fordon.

– Vi jobbar systematiskt med utsatta punkter i stan och i närheten av skolor och förskolor. Men när det sker en olycka är det alltid en tragedi, det går inte att försvara. Mina tankar går till kvinnans familj och vänner, sa Lars Strömgren i en tidigare artikel.

Inväntar utredning

Vad gäller korsningen Ringvägen/Rosenlundsgatan uppger staden att man väntar in polisens utredning av olyckan, innan det kan det kan bli aktuellt med åtgärder där.

– Innan dess är det svårt att veta om det är något specifikt med platsen som har bidragit, men vi kommer att följa upp det när vi vet mer, skriver Malinda Flodman, pressansvarig vid trafikkontoret.

Sorg efter dödsolyckan på Ringvägen – de kräver åtgärder

Blommor och hälsningar har lämnats vid Ringvägen, där en ung kvinna i måndags dog i en trafikolycka.

Det är andra gången på bara några år som en cyklist har avlidit i området efter att en lastbil har svängt höger.

Sommartrafiken rullar längs Ringvägen i den kvava sommarvärmen. I höjd med Rosenlundsgatan har blommor och hälsningar lämnats, till minne av den kvinna i 20-årsåldern som avled på måndagen.

– Jag blir så ledsen och tagen. Hon var så ung, säger Matilda Axelsson, som stannat till med sin cykel.

Trafikolyckan skedde på förmiddagen. Enligt polisen skulle lastbilen svänga höger från Ringvägen in på Rosenlundsgatan, och kvinnan som skulle cykla rakt fram klämdes fast under den.

– Jag försöker ha koll på allt runt omkring när jag cyklar, men man tar lite för givet att de som kör ser omgivningen. Det räcker med en sekund utan fokus, så kan man ha otur. Det är så otroligt sorgligt och läskigt, säger Matilda Axelsson.

Kvinnan var inte vaken när ambulansen hämtade henne. Senare meddelande polisen att hon hade avlidit.

"Jag blir så ledsen och tagen, hon var så ung," säger Matilda Axelsson.

"Jag blir så ledsen och tagen, hon var så ung," säger Matilda Axelsson.

Victor Malmcrona

Två omkomna

Lastbilsföraren är nu misstänkt för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död, men är inte frihetsberövad.

– Bedömningen gjordes att det inte fanns skäl för häktning, men misstanken kvarstår, säger Robert Sennerdahl, presstalesperson vid polisen.

För tre år sedan omkom en 46-årig cyklist i en krock, en bit in på Rosenlundsgatan. Även i det fallet handlade det om en lastbil som svängde till höger.

Enligt polisen inträffade olyckan när lastbilen skulle svänga höger från Ringvägen in på Rosenlundsgatan.

Enligt polisen inträffade olyckan när lastbilen skulle svänga höger från Ringvägen in på Rosenlundsgatan.

Victor Malmcrona

Ska förebygga olyckor

Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Svenska transportarbetareförbundet, säger att tankarna går både till kvinnans familj och till föraren.

Enligt honom ska alla arbetsgivare ha ett systematiskt arbete för att förebygga olycksfall.

– En del av det är arbetet för att förarna inte ska vara stressade. Det finns utmaningar när det kommer till de här frågorna.

Riskbedömningar ska göras inför alla olika körningar. Fordon som kör i stan kan behöva en annan typ av säkerhetsutrustning än lastbilar som endast kör på motorvägen.

– De kanske behöver kameror och fler speglar.

Blommor och kort med hälsningar har lämnats intill korsningen där dödsolyckan inträffade.

Blommor och kort med hälsningar har lämnats intill korsningen där dödsolyckan inträffade.

Victor Malmcrona

Se över trafikfarliga platser

Martin Miljeteig anser även att staden har ansvar för att trafiken ska bli så säker som möjligt.

– Man behöver titta på särskilt riskfyllda områden.

Det tycker även Magnus McPheat, ordförande i Cykelfrämjandet Storstockholm.

– Det är inte bara den här korsningen utan många, framför allt på Ringvägen, som är livsfarliga. Vi vill att man omedelbart ser över utformningen av dem, säger han.

Enligt honom hade cykelboxar, där cyklisterna väntar framför bilarna vid ett trafikljus, samt framdragen cykelbana kunnat göra korsningen säkrare.

”Går inte att försvara”

Staden har sedan tidigare planer på att förbättra framkomlighet och säkerhet för cyklister på Ringvägen, strax norr om korsningen i fråga. Ambitionen är att det ska vara klart under 2026.

– Vad gäller den här platsen behöver vi vänta in polisens utredning för att veta exakt vad som hänt, men det är uppenbart att vi måste jobba mer för att förebygga olyckor vid högersväng, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Angie Gray

Ber om förståelse

Arbete med det pågår, som att det på flera ställen skapats just cykelboxar. På andra platser har stopplinjer för fordon dragits bakåt.

– Vi jobbar systematiskt med utsatta punkter i stan och i närheten av skolor och förskolor. Men när det sker en olycka är det alltid en tragedi, det går inte att försvara. Mina tankar går till kvinnans familj och vänner.

Företaget där chauffören är anställd skriver i ett inlägg på Facebook att transporten var på väg till en av deras arbetsplatser på Södermalm:

”Våra tankar går till den avlidnes anhöriga och närstående, samt självklart också till chauffören. Vi ber om förståelse och respekt för alla berörda parter i denna svåra stund.”

Det räcker med en sekund utan fokus, så kan man ha otur och bli skadad eller omkomma.

Risker med högersvängande lastbilar

De flesta dödsolyckor i Sverige med cykel sker i krock med motorfordon.

I en tredjedel av de fallen är tunga fordon inblandade – och nära i hälften av de fallen skedde olyckan i samband med en högersväng.

Många av olyckorna hade gått att förebygga om lastbilarna i fråga haft sidoradar eller bättre system för att bromsa automatiskt.

Antalet olyckor i tätort bedöms också minska drastiskt med hastighetssäkrade cykelpassager, i stället för korsningar med rödljus.

Källa: Cykelfrämjandet

Blommor och kort med hälsningar har lämnats vid korsningen.

Blommor och kort med hälsningar har lämnats vid korsningen.

Victor Malmcrona

Sorg efter dödsolyckan på Ringvägen – de kräver åtgärder

Ung kvinna omkom ✔ Två liknande trafikolyckor i samma område ✔ ”Jag blir så ledsen”