Förra helgens sönderslagna busskurer i Upplands Väsby, Sollentuna och Sigtuna landade i 80 anmälningar om vandaliserade väderskydd.

Totalt krossades 110 glasrutor. Värst drabbat var Upplands Väsby.

– Vi jobbar för fullt med att åtgärda skadegörelsen just nu, men det är svårt att säga när allt är klart, säger Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL.

Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL.

Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på SL.

SL

Gratis är det dock inte. Enligt SL kostar varje glasbyte max 4 325 kronor. Totalt landar kostnaden som mest i 475 750 kronor – nära en halv miljon kronor – för skadegörelsen. 

Men SL slipper stå för fiolerna.

Kostnaden hamnar på trafikutövarna, det vill säga Transdev, Nobina och Keolis som kör lokaltrafiken i de tre kommunerna.

I Upplands Väsby kör Transdev busstrafiken.

– Det stämmer att det är vårt ansvar att de skadade rutorna blir utbytta och att vi tar kostnaden för det. Det här en extraordinär händelse, jag har aldrig hört talas om en skadegörelse av den omfattningen tidigare hos oss, säger Stefan Johansson, pressansvarig på Transdev.

Stefan Johansson, pressansvarig på Transdev.

Stefan Johansson, pressansvarig på Transdev.

Transdev

Belastar resultatet

Enligt bolagets beräkningar landar summan för skadegörelsen på runt 400 000 kronor, pengar som belastar resultatet "på sista raden" och måste tas från annan verksamhet.

– All skadegörelse är onödig och destruktiv. Dels kostar det en massa pengar, dels bli det en försämrad reseupplevelse att inte kunna vänta på sin buss i en väderskyddad busskur, inte minst den här årstiden, säger han.

Stefan Johansson betonar dock att trafiken inte påverkas, varken i närtid eller på sikt.

– Den körs som vanligt.

Transdev uppskattar antalet skadade glasrutor i deras område till 60–70 stycken.

– Eftersom det är så omfattande kommer det att ta ett tag att få klart. Vi har inte heller så många glasrutor på lager. Resenärerna får räkna med att det tar ett par veckor.

Flera läsare har reagerat på att busskurerna har glas som är lätt att krossa för den som vill.

Mitt i ställde frågan till SL:

Varför håller man fast vid att ha glas i busskurerna?

– Det finns andra lösningar än glas, exempelvis okrossbart polykarbonatglas, men dessa rutor är mycket lättare att rista i, säger Sophie Gunnarsson och fortsätter:

– Har vi problem med glaskross vid ett väderskydd, så är det ett alternativ att testa detta under en tid för att sedan byta tillbaka till vanligt glas igen.