I snart 20 års tid har Thaiboat, eller Thaibåten i folkmun, legat och skavt Norra Hammarbyhamnens kaj.

https://www.mitti.se/nyheter/sa-har-pandemin-paverkat-soders-uteliv/repubh!JFhhYqHxdIj06Hu5jkSg7g/

När pandemin slog till i mars i fjol uteblev gästerna plötsligt.

– Det såg mörkt ut då. Event, spelningar och liknande brukar vi ha mycket av, men vi fick ställa in allt sånt, säger delägaren Benny Sonesson.

Vanligtvis hade restaurangen mycket snurr vid baren, men nu tilläts bara bordsservering.

– Bara du skulle ha ett glas vin krävdes att någon placerade dig vid ett bord, och serverade dig. Det krävde ett helt nytt sätt att jobba, säger Benny Sonesson.

Nytt sätt att jobba

När coronan slog till var det lågsäsong på Thaibåten, som med sitt vattenläge brukar dra till sig sommargäster. Det gjorde att de fick lite andrum och hann ta bort bord för att säkra avstånd, installera plexiglas och mejsla fram idéer.

– Vanligtvis har vi ganska lite take away, men vi behövde hitta ett sätt att få igång det, säger Benny Sonesson.

App för sail-through

Resultatet blev en app för "sail-through", som båtfolk kan använda för att beställa och hämta upp mat.

En annan idé som föddes inför vintersäsongen var igloon. Det gav mysiga, men framförallt fler, bordsplatser när temperaturen föll.

– Vi hade några små förra vintern, men vi satsade på fler och större. Det har inte varit gratis, men man måste våga investera, säger Benny Sonesson.

Bra timing

2020 har varit tufft, medger Benny Sonesson, även om det rent ekonomiskt varit ett bra år för restaurangen. Framgångarna, säger han, är också en kombination av flera saker: Fler stannade i stan över sommaren och det fanns och skapades många platser utomhus.

Men Thaibåten har också haft lite flyt.

– Hade det slagit till under sommaren hade vi fått det svårt. Och när andra vågen kom, då var vår högsäsong över. Så förutom allt slit som personalen lagt ner så hade vi tur med timingen, säger han.