
PÅ VATTEN. Bärplanspendeln kan ta 30 passagerare. Foto: Candela Speed Boat AB
Så kan båtpendlarna sväva fram – redan om ett par år
Så här kan SL:s nya pendelbåtar i Stockholm se ut. Det första fartyget konstrueras nu för att testas i trafik 2023.
- Nyheter
- Publicerad 13:29, 5 apr 2021
Den ska sjösättas fjärde kvartalet 2022
Om ett par år kan stockholmarna sväva fram över vattnet i en sådan här farkost. Världens första elektriska bärplansfartyg för linjetrafik konstrueras nu i Gåshaga på Lidingö med sikte på att gå som pendelbåt för SL.
– Exakt när den tas i trafik är inte riktigt klart, men den ska sjösättas fjärde kvartalet 2022, säger Mikael Mahlberg, kommunikationschef vid Candela Speed Boat AB.
Båten ska sedan testas i sex månader innan passagerarna släpps på.
Båtfabrik på Lidingö
Candela Speed Boat AB finns i Gåshaga på Lidingö. Vid fabriken tillverkas ett 30-tal fritidsbåtar med bärplansteknik varje år, som enligt företaget är den bäst säljande elektriska fritidsbåten i Europa i sin klass.
Konstruktionsarbetet för den nya fartygstypen börjar nu i maj.
– Så det är snabba puckar, säger Mikael Mahlberg.
Tar 30 passagerare
Fartyget, som går under namnet Candela P-30, blir 12 meter långt och ska kunna ta 30 passagerare. Räckvidden blir 60 sjömil med en marschfart på 23 knop.
Att det är mycket större och tyngre än en fritidsbåt är inget problem för bärplanstekniken, enligt Mahlberg. Tekniken innebär att undervattensvingar lyfter upp skrovet en halvmeter ovan vattenytan. Motståndet blir därmed mindre, likaså energiåtgången.
Gången blir också tyst, och fartygen orsakar inte mycket svall.
Billigare drift
Tekniken innebär också att driften blir billigare. Enligt beräkningar utifrån rutten Vaxholm-Slussen skulle man kunna spara in 40 procent, eller 5,2 miljoner kronor, av driftskostnaden på ett år.
Projektet kostar 20 miljoner kronor, en kostnad som delas lika mellan Trafikverket och företaget.
Regionen ställer om
Region Stockholms del är att vara partner i projektet, med intentioner att förnya sin flotta med mer miljövänliga fartyg, typ Candela P-30.
Skärgårdstrafiken kan gå på el och vätgas
– Pilottrafiken planeras att pågå fram till 2024. Nu börjar arbetet med att bestämma en lämplig linje för försöket och hur fartyget kan optimeras för att genomföra uppgiften. Projektet kommer sedan att utvärderas, säger Michaela Haga (C), sjötrafikutskottets ordförande i ett pressmeddelande.