Förra året stängdes och revs den tillfälliga gång- och cykelbro som kopplade samman Ursvik, Rinkeby och Rissne för att bygget med spårbron för tvärbanan skulle sättas i gång.

Staden går nu vidare med planerna för att bygga en ny och permanent gång och cykelbro över Enköpingsvägen mellan norra Rissne och Ursviks västra delar – en bit bort från där spårbron byggs.

– Förutom att fungera som en länk för flera regionala cykelstråk blir den nya gång- och cykelbron också en viktig del av entrén till Sundbyberg från Ulvsundaleden, säger Stefan Bergström (C), stadsmiljökommunalråd, i en kommentar.

Tolv månader att bygga

Gångbanan på bron ska vara 2,5 meter bred och cykelbanan blir 4 meter bred. Tidsplanen är att bron börjar byggas i början av 2023 och är klar tolv månader senare.

Stadsmiljö- och tekniska nämnden, där Stefan Bergström är ordförande, skickar nu ärendet vidare till kommunfullmäktige, som tar det slutliga beslutet om bron.

Bron, som blir 150 meter lång, ska ansluta till de södra kvarteren som byggs i stadsdelen Västra Ursvik. Staden hoppas att den blir ett nytt landmärke.

– Bron kommer få ett harmoniskt utformat broräcke samt en mycket fin ljussättning, både för den som rör sig över bron och för den som betraktar den, säger Stefan Bergström.

Hoppas på bidrag

Bron kostar 70 miljoner kronor att bygga. Stadens utgiftsdel av detta är 53 170 000 kronor.