Trafikljusen vid den norra utfarten mot Sankt Eriksgatan försvann i samband med att rondellen vid Vanadisplan byggdes om 2019. Sedan dess har boende och moderata politiker undrat var de tog vägen. Det har skapat en osäker trafiksituation, menar politikerna. Särskilt i rusningstid när det är mycket trafik och bildas långa köer.

– Gående har företräde och stannar inte, samtidigt som det ständigt kommer nya gående och cyklister. Det gör att bilarna i bland blir irriterade och bara kör efter att ha stått och väntat i flera minuter. Det blir livsfarligt, det kan hända något. Jag har flera barn som gått och går den vägen, säger Petra Gardos Ek (M), vice ordförande i stadsdelsnämnden.

Flytta övergångsstället

Moderaterna tar upp frågan om trafikljusen i trafiknämnden, där de fick ett tydligt besked: det kommer inte att sättas upp något nytt rödljus.

Signaler i direkt anslutning till rondeller gör det ofta mer otydligt, menar trafikkontoret.

Petra Gardos Ek (M), 1:e vice ordförande i Norra innerstadens stadsdelsnämnd.

Petra Gardos Ek (M), 1:e vice ordförande i Norra innerstadens stadsdelsnämnd.

Pekka Pääkkö

Det tidigare trafikljuset utanför Muskot var släckt fram tills gående tryckte på knappen för att gå över. Då blev det grönt för dem och rött för bilar. Sedan släcktes det. När det var släckt gällde vanliga väjningsregler, vilket innebar att bilar ändå skulle stanna för gående. Trafikljus riskerar alltså att ta över väjningsplikten, som gäller i rondell, om det visar grönt för bilar.

– Det blir två olika regleringar för tätt inpå varandra. Målet är att ta bort de få släckta trafiksignaler vi har kvar, säger Erik Lokka Hollander, trafiksignalplanerare.

För att få ett övergångsställe med trafikljus skulle det behöva flyttas åtminstone 20-30 meter upp längs Sankt Eriksgatan. Bilarna skulle kanske få lite mer flyt under rusningstid men sämre under resten av dagen, samtidigt som gående och cyklister skulle få längre väg för att ta sig över, menar Erik Lokka Hollander.  Men någon flytt är inte aktuell.

– Vi känner till att det är lite svårt att ta sig förbi. Det kan ju bli så att bilarna ställer sig lite i vägen och trycker sig igenom. Men det sker i låga farter, ingen kommer dånande. Trängselsituationen är kanske ingen trafiksäkerhetsrisk men upplevs som osäker och irriterande.

Vanadisplan ska rustas upp för gångtrafik. Gångstråket från Gävlegatan genom rondellen kan komma att avlasta det omdiskuterade övergångsstället.

Vanadisplan ska rustas upp för gångtrafik. Gångstråket från Gävlegatan genom rondellen kan komma att avlasta det omdiskuterade övergångsstället.

Trafikkontoret Stockholms stad

Fler och fler fotgängare

Odenplans pendeltågsstation och Hagastadens utbyggnad är på väg att göra gatorna kring Vanadisplan lika trafikerade som Vasagatan. Gång- och cykelbanorna på Gävlegatan och delar av Vanadisvägen ska breddas och övergångsställena höjas. Nyligen godkändes projektet som beräknas kosta 35 miljoner kronor.

Men Petra Gardos Ek tror att avsaknaden av trafiksignal kan öka riskerna för en olycka och menar att köbildningen är dålig för miljön.

– Det är bra för hälsan att gå och cykla, det är jag absolut inte emot. Men när man gör en planering är det viktigt att man ser till alla slag av framkomlighet. Man blir fast i rondellen. Det blir bilköer längs hela Sankt Eriksgatan och trafikkaos åt alla håll, säger Petra Gardos Ek.