Så sent som i december avslutades den senaste avstängningen av trafiken norr om Visinge.

Nu är det alltså dags igen när de sista arbetena med dubbelspåren ska utföras.

Redan under midsommarhelgen börjar SL:s entreprenörer riva räls och ta ner ledningar mellan Lokevägen och Kragstalund innan bygget av dubbelspåren kan fortsätta.

Vid station Täby kyrkby justeras höjden på banvallen och luckor i bullerskydden ska tätas.

Även mellan Lindholmen och Kårsta rivs rälsen upp under midsommarhelgen. Sedan ska man bland annat göra markförstärkningar, schaktarbeten och en del sprängningar.

Kommer att bli buller

Vid Kårsta förlängs spåret så att ett tåg kan parkera där samtidigt som området runt stationen rustas upp.

Vid Frösunda station ska en ny perrong byggas som läggs mellan spåren. Det byggs även en ny bro över Frösundaån.

Markförstärkningarna görs genom att cementpulver blandas ner i lerjorden på den breddade banvallen.

Arbetena är bullriga och fortsätter in i september, vilket sätter stopp för hembygdsföreningens loppmarknader, som anordnas vid stationen.

Både i Täby och Vallentuna kommer de att ske alla veckans dagar, såväl dag- som kvällstid. Runt Frösunda station kan de pågå dygnet runt.I mitten av oktober ska dubbelspåret vara klart upp till Lindholmen.

Hur ofta kan tågen gå då?

– Ambitionen är att öka turtätheten och ha fyra stomtåg och fyra snabbtåg i rusning. Men när det blir verklighet vet vi inte i dag. Det beror på när vi får de nya tågen i trafik, säger Clas Keisu på SL:s presstjänst.

Upp till Kårsta fortsätter avstängingen fram till den 11 december.

Är detta den sista avstängningen gången ni stänger av Roslagsbanan för att bygga dubbelspår?

– Det kan vara så, men det kan hända att vi får möjlighet att bygga mer dubbelspår eller förlänga banan till Arlanda.