Det är ett några decennier gammalt ställverk som riskerar ställa till det rejält för resenärerna på Roslagsbanan. Det skriver SL som nu planerar att akut rusta upp det gamla ställverket – och flera andra grejer på sträckan Mörby till Näsbypark.

Annars kan hela trafiken bli stående.

"Det finns absolut en risk för att påverkan skulle bli stor på hela Roslagsbanan, eftersom det finns risk att trafiken inte kan passera Djursholms Ösby", skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL, i ett mejl till tidningen.

Dyrt

För att detta inte ska bli verklighet vill SL plöja ned 95 miljoner kronor för att – förutom rusta upp ställverket – bland annat bygga en bom vid Danderyds golfbana för att ingen mer ska bli påkörd av tåget, vilket har skett en gång per år de senaste två åren. SL planerar också byta ut glödlamporna i ljussignaler och bygga ett nytt teknikhus vid Djursholms Ösby.

Enligt Natalie Nordenswan ska hela investeringen förebygga att trafiken på Roslagsbanan blir stående, vilket riskerar bli verklighet om ingenting görs.

"Vi kommer göra allt vi kan för att undvika den här typen av konsekvens. Den mest kostnadseffektiva och säkra metoden att göra det är att genomföra den föreslagna investeringen", skriver hon.

Avstängt 2028

SL har sedan tidigare planerat att stänga av trafiken på Roslagsbanan under sommaren 2028 för ett omfattande arbete på sträckan Stockholm Östra – Roslags Näsby. De föreslagna ändringarna på sträckan Mörby – Näsbypark kräver också en trafikavstängning, och därför hoppas SL kunna samköra dessa arbeten under sommaren 2028.

SL bedömer inte att tågen riskerar bli stående innan dess.