Pendlare som ställer bilen vid Vallentuna station har under våren fått vänja sig vid att en del av infartsparkeringen spärrats av. Innanför syns högar med rör, stora anläggningsmaskiner och folk som rör sig i varselkläder och hjälm.
De svarta fjärrvärmerören fogas in i de röda foderrören, sedan ska hela paketet ner i marken.
Louise Kristoffersson
I en stor grop står Tommy Bjurenheim och Andréas Alberg med en röd maskin som borrar sig igenom spontplanket samtidigt som rören trycks in i hålet och jordmassorna som lösgjorts trycks tillbaka ut.
Tommy Bjurenheim och Andréas Alberg hanterar den stora tryckborren.
Louise Kristoffersson
Metoden kallas augerborrning och passar när marken är mjuk. Firman de jobbar på är specialiserad på tekniken och tar uppdrag över hela landet.
– Vi borrar fram mot gropen på andra sidan spåret, säger Tommy Bjurenheim. I morgon ska vi ta upp ett hål i väggen. Då plockar vi ut alla skruvar ur röret och sedan kommer det smeder hit.
Andréas Alberg och Tommy Bjurenheim på entreprenören Rörtryckning AB. Den är baserad i Västsverige men jobbar över hela landet.
Louise Kristoffersson
Förbipasserande kan läsa anslag om att arbetena ska vara klara i juni.
– Som det ser ut nu blir det när vi är inne i mitten av juli, kanske till och med slutet av juli, säger E-ons projektledare Tommy Rautakorpi. Vi har haft lite olika utmaningar, framför allt med mottagningsgropen vid Banvägen. Vi fick göra kompletterande utredningar om hur vi skulle lösa stabiliteten.
Ledningarna går från värmeverket dels under Roslagsbanan mot centrum, dels österut mot Åby. Under lagret av grus och sand ligger blålera.
Louise Kristoffersson
E-on och entreprenörerna gör nu vad de kan för att hålla tempot och har satt in mer resurser.
– Vi försöker jobba så mycket det bara går. Vi har jobbat vissa helger och kommer att jobba också på nationaldagen och Kristi himmelfärdsdagen. Och vi försöker prioritera så att parkeringsplatserna kommer tillbaka så fort som möjligt.
Lena Berglund, regionchef nord på E-on vill tacka för Vallentunas tålamod. – Det vi gör är lite spektakulärt eftersom Roslagsbanan går hela tiden. Vi ska genomföra arbetet utan att störa trafiken.
Louise Kristoffersson