Här på stationen i Ropsten vill trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) få bort avskärmningar och tillbyggen som gör att man inte kan överblicka perrongen. Foto: Ingrid Johansson

Ropsten först ut med stationslyft på röda linjen

Mörka prång, tillbyggnader som skapar tillhåll och slitna ytor. Nu ska flera stationer längs tunnelbanans röda linje fräschas upp. "Det blir ett stationslyft", säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

  • Publicerad 05:18, 22 maj 2022

Om man får en känsla av att det här är en plats som ingen bryr sig om, då kan det skapa otrygghet.

Det menar trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Miljöer som inte tas omhand skapar en känsla av utsatthet, säger han.

SL har kartlagt otryggheten vid alla stationer längs röda linjen och några sticker ut, med mörka vrår och delar som ser misskötta ut.

Fri sikt på perrongen

Först ut att få en make-over är Ropsten, med start i år.

– Här handlar det till exempel om att perrongen är svår att överblicka, det har byggts om och till och skapats prång som kan fungera som tillhåll, säger han.

Härnäst i tur står sedan Universitetet och Slussen.

Ett lyft

Det handlar inte om några miljonsatsningar, utan om att ta bort sådant som skymmer, måla och fräscha upp så att det blir ljusare och trevligare, berättar han.

– I Ropsten räknar vi med en kostnad på drygt 100 000 kronor.

Han kallar det för ett stationslyft, som är en del i det trygghetsarbete som pågår i regionen som klotterbekämpning och fler ordningsvakter.

Klotterpengar

När det gäller klotter och skadegörelse i kollektivtrafiken kostade saneringen 126 miljoner kronor 2021, mot 192 miljoner 2020, en minskning med 30 procent.

Det är främst i tunnelbanan som klottret minskat, en besparing på 60 miljoner kronor.

– Det har skapat utrymme för att inventera stationerna, och vi börjar med röda linjen. Sedan fortsätter vi med grön och blå linje, säger Tamsons.

Tryggast på båten

Så många är trygga när de åker ensamma kvällstid:

Pendeltåg 69 procent

Tunnelbana 70 procent

Lokalbana 82 procent

Buss 84 procent

Pendelbåt 94 procent

Källa: SL:s månadsrapport

Visa merVisa mindre