Dörren in till fritidsgården i Jordbro centrum rycks upp. 

– Kom in, jag ska visa er nästa lokala stjärna ropar Pa Modou Badjie, och leder vägen in i musikstudion där 16-årige Djan Djelal mixar med sina egenskrivna låtar.

Pa Modou Badjiei hjälper 16-åriga Djan Djelal i Vägen uts musikstudio på fritidsgården i Jordbro.

Pa Modou Badjiei hjälper 16-åriga Djan Djelal i Vägen uts musikstudio på fritidsgården i Jordbro.

Angie Gray

Vid sidan av Panetoz jobbar Pa Modou Badjie sedan många år tillbaka med Vägen ut, en verksamhet som i dag finns på flera ställen i Stockholmsområdet, där unga får möjlighet att skapa egen musik. De hoppas skapa en gemenskap med bra förebilder, för att minska risken att unga dras in i kriminalitet och droger.

– Det är viktigt att vara kvar här. Jag kan se mig själv i ungarna som bor här i dag. Många av svårigheterna som de har hade också jag. Men jag kan med facit i hand säga att det kommer att gå bra, bara de får rätt vägledning och rätt push, säger Pa Modou Badjie.

Testade gangsterrap

Han pekar ut mot torget i Jordbro centrum och platsen intill där numera rivna Jordbromalmskolan låg. Det var där allt tog sin början för Panetoz. Det är 25 år sedan, och längs vägen har de med en blandning av hiphop, dancehall, afrobeat och pop byggt upp ett eget sound.

Här på torget i Jordbro centrum har Daniel Nzinga och Pa Modou Badjie stått på scen flera gånger.

Här på torget i Jordbro centrum har Daniel Nzinga och Pa Modou Badjie stått på scen flera gånger.

Angie Gray

– I början var det ingen som visste var de skulle placera oss, det pratades en del om världsmusik. I dag hör vi ungdomar komma och säga att de vill ha lite mer Panetozstil, alltså lite gladare. Man kan nog säga att vi har skapat en egen genre, säger Daniel Nzinga.

Men det var en period när de försökte gå över till gangsterrap. De gjorde några låtar men insåg snabbt att det inte matchade deras stil.

– Vi var på ett helt annat plan med vår musik. Och vi har aldrig behövt hävda oss, vara coola och creddiga. Vi har alltid haft fötterna på jorden, och njuter av att se andra människor skratta, dansa och må bra. Det ger oss så mycket energi, säger Pa Modou Badjie.

Redo för Mellon på lördag

De har båda flyttat från Jordbro men är ofta här, och under intervjun hälsar de på var och varannan person som passerar. Deras familjer bor kvar och de tycker att det är viktigt att fortsätta ge tillbaka till orten.

Det är få förskolor, skolor, fritids och andra platser i Jordbro där de inte har uppträtt, och efter ett långt covid-uppehåll är de redo att möta publiken här igen i sommar. Men först ska de kliva upp på den stora Melodifestivalscenen. För på lördag är det dags att möta hela svenska folket. 

– Det är utan tvekan den bästa scenen att vara på, och för oss är det hundra procent fokus på att leverera. Det är en underbar resa och bubbla som man önskar att alla får uppleva oavsett om man gillar Mellon eller inte, säger Pa Modou Badjie.

Daniel Nzinga och Pa Modou Badjie är båda utbildade fritidsledare och jobbar i dag med ungdomar.

Daniel Nzinga och Pa Modou Badjie är båda utbildade fritidsledare och jobbar i dag med ungdomar.

Angie Gray

Det är tredje gången som Panetoz är med i Melodifestivalen. Vid de både tidigare gångerna, 2014 och 2016, föll de i finalen. Nu tror de att de finns en chans att ta sig hela vägen. 

För minns ni deras monsterhit Dansa pausa som toppade listorna och gick varm på dansgolven sommaren 2012?

Panetoz bidrag den här gången är av den kalibern, säger Daniel Nzinga.

– Jag kan inte sätta fingret på exakt varför jag känner så, men det blir röjigt och när vi står på scenen tillsammans händer något magiskt. Panetoz är folkfest och Mellon är folkfest, så det går hand i hand. Det är en perfekt match!