Kostsamt. Björn Finér åkte med gröna kortet i två månader innan han upptäckte att han betalat dubbelt. Foto: Eira Desax

Risken med gröna kortet – resenärer betalar dubbelt

Sedan Björn Finér skaffade SL:s gröna kort har han dubbeldebiterats 1400 kronor – och han är inte ensam om att ha råkat betala för mycket. "Det är naturligtvis väldigt olyckligt och något vi ska hålla ögonen på," säger Claes Keisu, pressansvarig.

  • Publicerad 16:40, 10 jan 2022

I september lanserade SL det gröna kortet som på sikt helt ska ersätta Accesskortet. Nya kortet blippas likt betalkort på den gröna kortläsaren.

– Uppenbarligen har det hänt att resenärer med grönt kort blivit debiterade på sitt betalkort. Det är naturligtvis väldigt olyckligt och något vi ska hålla ögonen på innan det gröna kortet lanseras fullt ut, skriver Claes Keisu, pressansvarig på SL, i ett mejl.

Den gröna läsaren kan läsa av QR-koder, betalkort samt gröna kortet. Läsaren har en inbyggd prioriteringsordning, enligt Claes Keisu: först gröna kortet, sedan QR-kod, sist betalkort.

– Men om prioritetsordningen ska hålla måste läsaren uppfatta att det finns ett grönt kort att läsa. Det innebär att det inte är säkert att blippa en plånbok eller en väska. Om ett betalkort ligger närmast läsaren finns risk att det läses först.

Läsare. Accesskortet läggs med den blå läsaren, betalkort, gröna kortet och mobilen mot den gröna. Foto: Eira Desax

Kundtjänstärende. Än har Björn Finér inte lyckats få tillbaka pengarna från SL. Foto: Eira Desax

Ingen ersättning

En av de som drabbats är Sjöstadsbon Björn Finér, som Mitt i skrev om förra veckan.

SL:s teknikmiss kostade Björn 1400 kronor

I stället för att läsa av hans gröna kort som var laddat med en 30-dagarsbiljett lästes hans betalkort av.

När han upptäckte det hade han betalat för 37 enkelresor extra – för totalt 1400 kronor. Hittills har han inte fått pengarna tillbaka.

Mellan februari och november 2021 fanns 500 ärenden hos SL där resenärer menat att de debiterats dubbelt.

Tittar igen

Rådet från SL är att den resenär som debiterats på sitt betalkort trots att de har grönt kort ska kontakta kundtjänst, vilket Björn Finér gjort utan framgång.

Varför han nekats ersättning kan Claes Keisu inte svara på.

– Det kan bero på att vi har en vaksamhet mot bedrägerier när sådana här fall ska utredas. Vår kundtjänst har inte avslutat hans ärende utan ska nu skyndsamt titta på det igen.

Bättre information

Claes Keisu påpekar att det säkraste sättet att undvika problemet är att ta ut det kort som ska blippas ur plånboken, mobilfodralet eller väskan.

SL har tidigare hänvisat till sin hemsida för information om riskerna, men menar nu att det inte räcker.

– Det är helt uppenbart att vi måste ge bättre information om detta. Redan idag har arbete påbörjats med att se över hur vi kan göra det tydligare.

Under 2023 ska det gröna kortet helt ha ersatt Accesskortet.

På måndagseftermiddagen meddelade SL att Björn Finér får ersättning för biljettutläggen, med hänvisning till att det gröna SL-kortet är nytt och att de inte i tillräcklig mån informerat om att det är olämpligt att blippa en hel plånbok på en grön läsare.

Så funkar det

Kortläsaren:

Läsaren är som tre läsare i en. Den kan läsa QR-koder på mobiler, betalkort och gröna kortet.

Inbyggt finns en prioriteringsordning. Först läses grönt kort, sedan QR-kod, sist betalkort.

Känner den av flera betalkort samtidigt ska det i de flesta fall uppstå en "card clash", vilket gör att inget kort läses. I så fall ska resenären sedan ta fram rätt betalkort och blippa.

Gröna kortet:

SL:s gröna kort började gälla 22 september 2021. På det kan du ladda periodbiljetter via SL-appen.

Än har gröna kortet inte lanserats fullt ut och går bara att beställa hem eller hämta ut på SL:s kundcenter – men intresset är stort. 60 000 kort är beställda eller uthämtade och i december var 14 000 kort aktiva.

Gröna kortet ska under 2023 helt ersätta Accesskortet som då fasas ut.

Källa: SL

Visa merVisa mindre