I september lanserade SL det gröna kortet som på sikt helt ska ersätta Accesskortet. Nya kortet blippas likt betalkort på den gröna kortläsaren.

– Uppenbarligen har det hänt att resenärer med grönt kort blivit debiterade på sitt betalkort. Det är naturligtvis väldigt olyckligt och något vi ska hålla ögonen på innan det gröna kortet lanseras fullt ut, skriver Claes Keisu, pressansvarig på SL, i ett mejl.

Den gröna läsaren kan läsa av QR-koder, betalkort samt gröna kortet. Läsaren har en inbyggd prioriteringsordning, enligt Claes Keisu: först gröna kortet, sedan QR-kod, sist betalkort.

– Men om prioritetsordningen ska hålla måste läsaren uppfatta att det finns ett grönt kort att läsa. Det innebär att det inte är säkert att blippa en plånbok eller en väska. Om ett betalkort ligger närmast läsaren finns risk att det läses först.

Ingen ersättning

En av de som drabbats är Sjöstadsbon Björn Finér, som Mitt i skrev om förra veckan.

https://www.mitti.se/nyheter/sls-teknikmiss-kostade-bjorn-1400-kronor/repvad!tRGUYqZUPnBR7kEB9rAiA/

I stället för att läsa av hans gröna kort som var laddat med en 30-dagarsbiljett lästes hans betalkort av.

När han upptäckte det hade han betalat för 37 enkelresor extra – för totalt 1400 kronor. Hittills har han inte fått pengarna tillbaka.

Mellan februari och november 2021 fanns 500 ärenden hos SL där resenärer menat att de debiterats dubbelt.

Tittar igen

Rådet från SL är att den resenär som debiterats på sitt betalkort trots att de har grönt kort ska kontakta kundtjänst, vilket Björn Finér gjort utan framgång.

Varför han nekats ersättning kan Claes Keisu inte svara på.

– Det kan bero på att vi har en vaksamhet mot bedrägerier när sådana här fall ska utredas. Vår kundtjänst har inte avslutat hans ärende utan ska nu skyndsamt titta på det igen.

Bättre information

Claes Keisu påpekar att det säkraste sättet att undvika problemet är att ta ut det kort som ska blippas ur plånboken, mobilfodralet eller väskan.

SL har tidigare hänvisat till sin hemsida för information om riskerna, men menar nu att det inte räcker.

– Det är helt uppenbart att vi måste ge bättre information om detta. Redan idag har arbete påbörjats med att se över hur vi kan göra det tydligare.

Under 2023 ska det gröna kortet helt ha ersatt Accesskortet.

På måndagseftermiddagen meddelade SL att Björn Finér får ersättning för biljettutläggen, med hänvisning till att det gröna SL-kortet är nytt och att de inte i tillräcklig mån informerat om att det är olämpligt att blippa en hel plånbok på en grön läsare.