När godståget under natten spårade ur vid Häggvik station stannade det inte direkt utan fortsatte en lång sträcka innan det tog stopp. Det här medförde omfattande skador på både kontaktledningar, räls och markmaterial.

– Godståg är väldigt långa och stora. När ett godståg spårar ur tar det tid innan det tar stopp. Tyvärr är skadorna mycket omfattande på platsen, säger Katarina Wolffram.

https://www.mitti.se/nyheter/stopp-i-pendeltagstrafiken-pa-grund-av-ursparning/repubk!noJzbFynvrHsth4FmT1MtQ/

Just nu trafikeras bara två av fyra spår förbi Häggvik, vilket skapar stora problem för fjärr-och pendeltågstrafiken. Någon prognos finns i dagsläget inte.

– Nej, vi har ännu inte fått någon mer information, förutom att skadorna är omfattande. Av erfarenhet sedan tidigare pratar vi nog inte bara några om dagar. Snarare minst en vecka, kanske två, säger Katarina Wolffram.

Kylan ett problem

Förutom själva skadorna är även vintervädret ett problem. Det går nämligen inte att svetsa ihop rälsen när det är minusgrader.

– Det fungerar tyvärr inte, så vi kan behöva vänta in mildare väder, säger Katarina Wolffram.

SL: Risk för trängsel

På grund av urspårningen kan inte SL:s norrgående pendeltåg mot Uppsala och Märsta stanna i Sollentuna, Häggvik, Norrviken och Rotebro. Och södergående pendeltåg mot Tumba och Södertälje stannar inte vid Häggvik. Här sätter SL in ersättningsbussar.

– Pendeltågstrafiken körs med färre tåg, samtidigt som vi sätter in ersättningsbussar. Det finns en risk för ökad trängsel. Resenärer kan tänka på att använda munskydd, även om det inte är rusningstrafik, säger Elin Lindström vid SL:s pressjour.

Inte heller hon har någon prognos för när trafiken kan fungera normalt igen.