Tiotusentals människor reser med tvärbanan varje dag. Många av dem kliver av och på vid Liljeholmens station, som är en viktig knutpunkt. Just här är också spåren mycket slitna. Spåröverbyggnaden, av bland annat asfalt och betong, har stora tekniska brister efter åratal av hård belastning.

Det beror inte bara på tyngre spårvagnsmodeller utan också på den intensiva trafiken i området, med bussar, stora lastfordon och personbilar. Den ganska skarpa kurvan vid nerförsbacken ner mot Lövholmsvägen bidrar också.

Ett spårbyte på Liljeholmsvägen (förbi Liljeholmens centrum och backen ner mot Lövholmsvägen) är helt nödvändig, konstaterar Region Stockholms trafikförvaltning.

Det ska ske under 2028. Tvärbanan mellan Sickla och Stora Essingen stängs då av i åtta veckor, och ersätts av bussar. Även en kort sträcka längs Lövholmsvägen ska då renoveras, om tidsramen tillåter det.

Kostnaden beräknas bli 96,9 miljoner kronor.

Spåren ska bytas ut längs den heldragna linjen. Längs den streckade linjen ska spåren bytas ut i mån av tid.

Spåren ska bytas ut längs den heldragna linjen. Längs den streckade linjen ska spåren bytas ut i mån av tid.

Region Stockholm

Värsta scenario

Om spåren inte byts ut är scenariot sämre punktlighet, längre restider, akuta fel, stillastående trafik och till och med svåra olyckor.

"I det värsta scenariot skulle en urspårning kunna inträffa, även om sannolikheten för detta bedöms vara låg. Konsekvenserna av en sådan händelse skulle dock vara omfattande och inkludera potentiell skada på tredjeman", skriver trafikförvaltningen.

Tvärbanan har just lämnat stationen vid Liljeholmen, på väg mot Solna. Kurvan och nedförsbacken frestar på spåren.

Tvärbanan har just lämnat stationen vid Liljeholmen, på väg mot Solna. Kurvan och nedförsbacken frestar på spåren.

Märta Lefvert

Klagomål om buller

Man lyfter också fram risken för att miljöförvaltningen stoppar tvärbanetrafiken, om inget görs. Under senare år har Liljeholmsbor som bor nära banan återkommande klagat på buller och vibrationer. Miljöförvaltningen har upprepade gånger uppmanat trafikförvaltningen att göra något åt det – och nya spår väntas minska problemen.

Beslutet om att byta ut spåren i Liljeholmen fattades i regionens trafiknämnd den 21 oktober. Där har man redan tidigare beslutat att man ska byta ut tvärbanespåren längs Trekanten sommaren 2027. Även då stängs trafiken av under åtta veckor. Den investeringen beräknas kosta 98,5 miljoner kronor.