I våras var jätteprojektet Älvsjödalen ute på programsamråd. I området runt mässan planeras en ny stadsdel med 7 000 bostäder, 15 000 arbetsplatser och ett grönt stråk med parker och idrottsytor.

I projektet ingår också att omvandla de brusande trafiklederna Huddingevägen, Magelungsvägen och Åbyvägen till mer stadslika gator, med övergångar för fotgängare och cyklister. Vägarna ska inte längre vara de barriärer i området som de är i dag.

En viktig förutsättning

En viktig förutsättning för det är att ett annat stort projekt blir av – Tvärförbindelse Södertörn. Tanken är att denna motorled mellan Jordbro i Haninge till Vårby i Huddinge ska avlasta trafiklederna ovan, så att trafiken minskar på dem.

Men faktum är att det inte finns något beslut om Tvärförbindelse Södertörn än. Det skriver trafiknämnden i sitt remissvar till stadsbyggnadskontoret.

– Bygget av Tvärförbindelse Södertörn var en förutsättning för vårt arbete med Älvsjödalens trafiklösningar. Blir den inte av behöver vi göra nya analyser, säger Pierre Savard, handläggare vid trafikkontoret.

Grus i maskineriet

När Pierre Savard och hans kolleger arbetade fram trafiklösningarna till Älvsjödalen rullade projektet Tvärförbindelse Södertörn på. Men i februari 2025 kom grus i maskineriet. Då beslutade regeringen att inte ge byggstartsbeslut till projektet. Orsaken var kraftigt ökade kostnader.

Trafikverket fick i uppgift att gå igenom kostnaderna igen och återkomma senast den 19 maj, något man också gjorde. Då hade projektet bantats med 2,5 miljarder kronor, vilket upprörde styrande politiker i Södertörnskommunerna.

Tyst från regeringen

Regeringen har i skrivande stund inte återkommit med hur man ställer sig till det bantade projektet.

– Om Tvärförbindelse Södertörn byggs med de bantningar som föreslagits kan det också påverka trafiklösningarna för Älvsjödalen. Det är något vi i så fall behöver titta på, säger Pierre Savard.