Jätteprojektet har försenats och kostnaderna skenat. I februari uteblev det förväntade byggstartsbeskedet. I stället fick Trafikverket i uppgift av regeringen att gå igenom kostnaderna igen och återkomma i maj.
När Trafikverket nu presenterar ett nytt förslag har man skurit ner kostnaderna med över 2,5 miljarder. Men det är en besparing som på flera sätt drabbar Huddinge.
– Det här är en väldigt stor försämring. Det ökar trycket på det befintliga vägnätet, det blir permanent försämrade möjligheter att stadutveckla Masmo och Fittja och vägen knyter inte ihop de regionala stadskärnorna som är syftet. Den stora fördelen med vägen har ju varit att den binder ihop Södertörn, säger Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande.
Kommunerna kritiska
Tillsammans med oppostionsrådet Love Bergström (M) har hon lämnat en skrivelse till regeringen. Även övriga Södertörnskommuner ställer sig bakom skrivelsen.
Det nya förslaget innebär bland annat att vid trafikplats Vårdkasen, där Tvärförbindelsen möter Huddingevägen, ersätts den tidigare planerade tunneln med en bro. Och den östra kopplingen försvinner.
– Om man kommer fån Haninge och ska ta sig till Flemingsberg går det inte att svänga av. Då får man göra det vid Storängen eller trafikplats Kästa och köra tillbaka. Det ökar trycket på det befintliga lokala vägnätet. Dessutom blir det signalljus på Huddingevägen, där vi har kämpat för planskilda lösningar, säger Sara Heelge Vikmång.
Politikerna anser också att kopplingarna österut är en förutsättning för den planerade expressbuss J som ska gå mellan Jordbro och Flemingsberg.
Det nya förslaget innebär också att de planerade södra ramperna till E4/E20 vid Masmo utgår. Den som kommer söderifrån kommer även fortsättningsvis köra på Botkyrkaleden.
– Det finns risk för ökad och tung trafik på den Botkyrkaleden. Och det omöjliggör möjligheten att bygga en stadsgata som knyter ihop Masmo med Fittja, säger Sara Heelge Vikmång.
Stina Lundgren (M), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka, är inne på samma spår.
– Det skulle bli en otrolig försämring för Botkyrka när trafiken på Botkyrkaleden kommer öka kraftigt. Särskilt tung trafik eftersom lastbilarna från Norvikshamn måste gå den vägen, säger hon.
Förslaget riskerar också påverka kommunens möjlighet att bygga bostäder i området när trafikmängden ökar. Det i sin tur ger högre buller- och luftföroreningsnivåer, erfar Botkyrka kommun.
"Så liten påverkan som möjligt"
Men enligt Trafikverkets bedömning finns det dock inte längre något behov av de södra ramperna.
– Det kommer att vara ungefär samma trafikmängd på Botkyrkaleden 2045 som det är i dag, det är 1 200 fordon i maxtimmen, säger Alexandra Stassais Söderblom, projektchef på Trafikverket.
När det gäller Vårdkasens trafikplats innebär det enligt henne att den planerade expressbussen får två minuters längre restid.
– Vi fick den här uppgiften av regeringen, att det skulle ha så liten påverkan på nyttan som möjligt med så stor kostnadsreducering som möjligt. Vi har vridit och vänt på olika möjliga alternativ, men det finns liksom ingenting kvar att göra som inte påverkar korsningen mellan Tvärförbindelsen och Huddingevägen, säger hon.
Nu är det upp till regeringen att ta ställning till det nya förslaget.
– Vi har full förståelse för att man ska använda skattemedel effektivt, men inte att man underminerar hela projektet. Vi hoppas att regeringen tänker om, säger Sara Heelge Vikmång.