Roslagsbanan ska inte längre gå till Östra station. Regionens trafikpolitiker klubbade nyligen igenom det gröna, västliga alternativet, via Odenplan, något som Mitt i tidigare berättat om.

Det innebär att centralen blir Roslagsbanans slutpunkt i stället för Östra station som läggs ner. De nya stationerna är preliminärt planerade att bli klara 2037.

Mikael Andersson

Järnvägsrestaurangen vid Östra station har funnits sedan 1932. Här har det sett i princip likadant ut sedan öppningen. När Mitt i är på besök sitter några personer och fikar eller äter en sen lunch.

Takmålningen i restaurangens tak gjordes av konstnären Evald Dahlskog och föreställer sju olika yrkesgrupper i Roslagen.

Takmålningen i restaurangens tak gjordes av konstnären Evald Dahlskog och föreställer sju olika yrkesgrupper i Roslagen.

Mikael Andersson

De flesta av Järnvägsrestaurangens besökare är också resenärer på Roslagsbanan. Men även om stationen stänger får den K-märkta restaurangen inte rivas. Kökschefen Niclas Dahlqvist menar att restaurangen är beroende av en levande station.

De flesta av Järnvägsrestaurangens besökare är också resenärer på Roslagsbanan. Men även om stationen stänger får den K-märkta restaurangen inte rivas. Kökschefen Niclas Dahlqvist menar att restaurangen är beroende av en levande station.

Mikael Andersson

Niclas Dahlqvist har jobbat här i tolv år och är restaurangchef, han tror att beslutet kommer påverka restaurangen negativt.

– 90 procent av våra besökare åker med Roslagsbanan, så det blir inte bra för oss om den inte går hit längre.

Restaurangen är dock K-märkt vilket innebär att den inte får rivas.

Maja Parker från Åkersberga åker Roslagsbanan till jobbet varje dag.

Maja Parker från Åkersberga åker Roslagsbanan till jobbet varje dag.

Mikael Andersson

Vill inte trängas

Maja Parker väntar på tåget in till Åkersberga. För henne känns det mest jobbigt att behöva åka in till Odenplan.

– Jag gillar inte att komma in i gyttret och vill inte trängas. Men annars påverkas inte mitt liv så mycket, säger hon.

Madeline Balaam, Täby kyrkby.

Madeline Balaam, Täby kyrkby.

Mikael Andersson

Madeline Balaam arbetar på KTH, alldeles i närheten av Östra station. En av anledningarna till att hon bosatte sig i Täby kyrkby, var att det funkar smidigt med Roslagsbanan att ta sig in till jobbet därifrån.

– Om Östra station stänger lägger det väl på ytterligare tio minuters restid till jobbet. Så det kommer inte bli så bra för mig.

Kenny Cross som bor i Vallentuna.

Kenny Cross som bor i Vallentuna.

Mikael Andersson

Fint att bevara det gamla

Kenny Cross från Vallentuna har sitt kontor i närheten av Östra station.

– Så det är inte positivt för mig, jag får väl tio minuter längre till kontoret, vilket vore synd. Sedan är det ju lite kultur med Östra station. Det känns som svunna tider. Jag är uppväxt med att man kommer hit. Det finns något fint med att bevara det gamla.