SL:s närtrafikbuss 968 i Åkersberga fortsätter att väcka känslor. För en tid sedan kunde Mitt i berätta att bussen från 14 december inte längre ska följa tidtabell utan bara åka när den bokats via en app eller per telefon. Enligt SL ska det nya ”dynamiska upplägget” förbättra servicen för de som vill åka.
Lena, 79 år, som bor på Slussbrovägen, nära kanalen i Åkersberga, håller inte med:
– Vi måste ju protestera. Det funkar inte, det som de hittar på. Det här är helt galet, säger hon till Mitt i.
Själv är hon en flitig användare av bussen, av en del skämtsamt kallad för ”Antikrundan” och ”Nykteristen” – för att den aldrig är full.
Nöjd med bussen som den är
Lena använder den varannan dag, berättar hon: För att åka till sin träning och för att handla. Hon håller inte med de som säger att för få använder bussen.
– Vi jättenöjda vi som åker med bussen. Den är inte alltid tom.
Kommer du att skaffa appen?
– En timme innan ska man ringa. Och detta med app är tabu för mig. Jag vet inte hur vi ska komma i gång. Det blir ju bara bökigt. Jag har min läkare i stan och jag kommer ju bara att vara orolig att man inte hinner fram i tid.
– Många pensionärer kan inte detta med datorer, att man ska ringa, och appar.
”Funkar i Södertälje”
I kommentarsfälten på sociala medier är det blandade reaktioner på planerna att förändra 968:an. Alla är inte lika negativa som Lena, även om det oklart om de som skriver själva tillhör bussens målgrupp – personer med nedsatt rörlighet, exempelvis äldre.
”Superbra” och ”Så klokt” lyder några kommentarer. En annan hoppas att det blir anropsbuss även på Ljusterö, där kollektivtrafiken inte är lika utbyggd som på fastlandet. Klart är i alla fall att 968:an framöver får ett något större operationsområde än i dag.
Tanken är att 968:an bara ska köra när behov finns, vilket minskar utsläpp och ger resenärerna mer frihet, menar Jakop Dalunde (MP), trafikregionråd.
Pressbild/Moa Karlberg
Samtidigt har Lena hört att Södertälje har så kallad anropsstyrd kollektivtrafik och att det funkar där.
– Men jag kan inte förstå hur det ska funka här, säger hon.
– Om två vill åka samma tid. Hur ska det funka om jag har en tid att passa? I stället för att ta bort tidtabellen borde de kanske utöka bussarna och hållplatserna?
Margareta, 85, rasar mot närtrafiken i Åkersberga
SL:s små närtrafikbussar är främst till för den som har svårt att gå – som många äldre. Men i Österåker kör inte buss 968 där de äldre bor, anser Margareta Gustafsson. ”Folk kallar den för Nykteristen, säger hon.
Redan 2023 skrev Margareta Gustafsson och flera bostadsrättföreningar till SL och Österåkers kommun sedan närtrafikbuss 968 slutat trafikera Kanalvägen där hon bor.
Nu har hon hunnit fylla 85 och är på krigsstigen igen, eftersom det inte blivit någon bättring. Kanske spelar det också in att hon är gammal kommunpolitiker och van att ta strid.
Enligt henne är bussen ständigt tom eftersom den trafikerar fel adresser i Åkersberga.
– Den går till Ica Maxi och runt, och den åker förbi äldreboenden. Men de som bor där åker inte med bussen, säger hon.
– För de är så dåliga att de inte ens kan gå på toaletten själva.
Enligt 968:ans turlista går de små bussarna alla vardagar från och till Åkersberga station och kör runt på bygden så att de bland annat passerar både Pilstugetorget, Alceahuset och en rad äldreboenden ända bort till Enebacken i Smedby.
Bara stolpen kvar
Däremot finns inga hållplatser söder om järnvägen, och inte heller vid Kanalvägen i Runö där Margareta bor.
– De sa att det var en uppförsbacke där. Vi har fortfarande kvar stolpen, men ingen skylt, säger hon.
– Det bor hundra pensionärer där som har svårt att gå och vi kommer ingenstans. Det retar mig så förtvivlat. Men jag säger det inte bara för vår skull - utan för många andra som inte heller kommer åt bussen.
Hon blir också irriterad på att bussen ibland är sen och ibland åker alldeles för tidigt.
– Jag skulle åka med den tidigare idag, men den åkte fem minuter för tidigt, säger hon.
Då stod hon fortfarande på andra sidan gatan och hann inte över med sin rullator.
En annan gång hade föraren synpunkter på hennes rullator:
– Han muttrade ”ska du ha den med?”. ”Den är för de som inte är så rörliga” sa jag och berättade att jag kunde fälla ihop den.
– Jag blev så arg att det nästan svartnade.
Buss 968 går dagtid på vardagar, men enligt Margareta stannar den på fel ställen.
Fredrik Sjöquist
Till saken hör att Närtrafiken, enligt SL, uttryckligen ska vara anpassad för resande som är äldre eller har svårt att röra sig. ”Gemensamt för all närtrafik är att det finns gott om tid för av- och påstigning och föraren hjälper gärna till om du vill” skriver SL på sin hemsida.
”Inte effektivt”
När Mitt i inväntar 968:an vid 13.40-tiden vid stationen så kommer den i god tid och avgår sedan punktligt som den ska. Däremot har den bara en passagerare.
– Är det människor i den så är det bara en person, säger Margareta.
– Jag tycker inte det är effektivt utan slöseri. Då kan man lägga ner skiten.
Var borde den stanna?
– Ja, var bor de äldre någonstans? De som behöver den är ju de som fortfarande bor hemma. Att vi försöker klara oss själva är ju ett plus för kommunen.
– Alla kallar bussen för ”Nykteristen”, det fick jag höra redan när jag började med detta säger Margareta.
– För den är aldrig full.
Enligt Region Stockholms Trafikförvaltning sker förändringar av närtrafiken efter att förslag först varit på remiss hos kommuner och funktionshindersorganisationer.
Inför nästa tidtabellsskifte i december finns inga förändringar aviserade för buss 968.
Då kan man lägga ner skiten.
Margareta Gustafsson, 85, tycker att närtrafikens buss 968 i Åkersberga stannar på fel ställen.
Fredrik Sjöquist
Margareta, 85, rasar mot närtrafiken i Åkersberga
”Nykteristen” får mer ris, men mest ros
Efter kritiken mot närtrafikbuss 968, kallad ”Nykteristen”, får 85-åriga Margareta Gustafsson mothugg, men även hel del medhåll. Men ingen vill att bussen slutar att gå.
– Jag använder den varje dag och vi är många som åker. Till 99 procent tycker jag att den är toppen. Jag skulle inte klara mig annars, säger Katarina Kivijärvi, 67 år, som bor på Slussbrovägen i Åkersberga.
Hon är en av de som reagerat på 85-åriga Margareta Gustafssons kritik mot bussen i förraförra numret av Mitt i.
En av Margareta Gustafssons poänger var att bussen inte stannar där äldre som kan och vill åka med bor, och att den därför aldrig är full. Därav öknamnet ”Nykteristen”.
– Jag tycker att hon har fel i många grejer, säger Katarina Kivijärvi och berättar att bussen tidigare trafikerade även Margretelund, Dansbanevägen och Kanalvägen – men att ingen där brukade åka med.
”Många upprörda”
Att den trafikerar kommunens äldreboenden tycker hon däremot är bra, även få där åker med. I stället menar hon att den kan användas av personal och anhöriga som besöker boendena.
– Hon (Margareta Gustafsson, reds anm) har fel. Jag kan inte klaga, säger en annan kvinna, 81-åriga Irmina Westerberg som bor på Lillbrostigen.
Hon berättar att hon använder bussen minst en gång i veckan, när hon ska handla eller besöka läkare.
– Det är många andra som är också är upprörda. Det är bra att den finns, säger hon.
En 69-årig dam som vill vara anonym har mer blandade erfarenheter:
– Det är en trevlig buss, men lite trångt för rullatorn, säger hon.
– Men det skulle vara mer kostnadseffektivt om den tog en annan runda så den fick fler resenärer. Det är bra att det blir diskussion om bussen, det visar att den behövs.
Ännu ett smeknamn
Marianne Lidbrink i nätverket Gretas gamlingar i Österåker berättar att de uppvaktade både regionen och kommunen förra året med en önskan om utvärdering och förbättring av bussen, men utan resultat. De gillar bussen, inte minst eftersom den är ett klimatsmart alternativ till att köra egen bil.
Bland sakerna som nätverket ville förbättra: Att den borde ha plats för fler rullatorer, kunna niga så det blev lättare att stiga på och en bättre tidtabell – med alla hållplatser utskrivna med klockslag för avgång.
”All info om bussen bygger på att man har tillgång till en dator eller smartphone och en ska veta exakt vad det speciella trafikslaget heter för att hitta rätt på kommunens hemsida˝ skriver Marianne Lidbrink, och kallar 968:an för ”den oåtkomliga bussen˝.
Flertalet av de som hört av sig är däremot nöjda med förarna som beskrivs som både omtänksamma och hjälpsamma.
Och så nämns ännu ett öknamn, eller kanske snarare smeknamn på buss 968: ”Antikrundan”.
Många har synpunkter på närtrafiken i Åkersberga.
Fredrik Sjöquist