I Åkersberga har närtrafiklinje 968 den senaste tiden fått både ris och ros. Ofta åker den tom, och har fått kritik för att den inte stannar där äldre bor. Ändå vill många att den finns kvar. 

Nu har SL beslutat att göra om linjen. I stället för den fasta tidtabellen och de hållplatser som finns nu vill man prova ett nytt koncept, med dynamisk trafik.

Boka med app

Tanken är att bussarna bara ska åka om behovet finns, vilket sparar på utsläppen. Vill man åka med bussen går det att boka en resa via en app eller genom arr ringa till kundtjänsten. Det här menar ordföranden för Stockholms lokaltrafik, Jakop Dalunde (MP), ska ge boende mer frihet.

– Det är precis den typen av trafik, där vi genom att övergå från stelbent tidtabellsbunden trafik till ett dynamiskt upplägg gör att vi kan skapa hållplatser nära där folk bor och dit de ska.

Jakop Dalunde, ordförande för Storstockholms lokaltrafik.

Jakop Dalunde, ordförande för Storstockholms lokaltrafik.

Yasmin Acosta Romero

Bokar i app eller telefon

Åkersbergabon Margareta Gustafsson har kritiserat linje 968, dels för att den inte stannar där äldre bor och att den ofta åker för sent eller för tidigt. 

– Idag håller den ju inte tiderna, folk har ju gett upp, säger Margareta Gustafsson. 

Margareta Gustafsson, 85, är positiv till att kunna beställa bussen, men undrar hur det ska fungera i praktiken.

Margareta Gustafsson, 85, är positiv till att kunna beställa bussen, men undrar hur det ska fungera i praktiken.

Fredrik Sjöquist

Att man nu ska kunna ringa in för att boka bussen tror hon är en bra idé, men undrar hur det kommer att fungera i praktiken, om flera till exempel bokar samtidigt. 

– Om alla ska kunna ringa så tror jag inte riktigt på det, då kommer alla vilja ha transport i stället för att gå eller ta tåget, så det borde bara vara för äldre. 

Jakop Dalunde menar att den buss som kommer att trafikera sträckan borde vara tillräcklig. 

– Givet hur mycket bussen används idag är ändå vår bedömning att man kommer att kunna låta folk åka när de vill, så länge man ringer minst en timme innan.

Virtuella hållplatser

Utöver de fysiska hållplatser som finns idag kommer man att upprätta så kallade “virtuella” hållplatser, alltså omärkta platser där det är lämpligt för bussen att stanna. Tillsammans med kommunen väljs platserna, men det finns även utrymme för boende att ge önskemål. 

Utöver existerande hållplatser skapas omärkta "virtuella" hållplatser.

Utöver existerande hållplatser skapas omärkta "virtuella" hållplatser.

Mostphotos

Margareta Gustafsson välkomnar fler hållplatser, förutsatt att man får tydliga instruktioner. 

– Det beror på var mötesplatsen är. Är det en kilometer dit så tror jag inte att många orkar gå så långt. 

Jakop Dalunde menar att målet är korta promenader.

– Det kan vara så att man ringer upp och berättar vart man vill åka ifrån och behöver gå något kvarter. Men även om vi inte kan stanna precis utanför porten är målet att korta promenaderna. 

Snart igång

Ett liknande projekt har testats i Södertälje, där responsen har varit bra. Den dynamiska trafiken i Åkersberga sätts igång den 14 december, innan dess är utmaningen att berätta om förändringen, menar Jakop Dalunde.

– Jag tror att den största utmaningen är övergången. Alltså att alla medborgare får reda på att man ska ringa in om det är så att man vill resa.