Solna har sedan flera år avtal med elsparkcykelleverantörerna Lime och Voi. I höstas tillkom Bolt.

Företagen har sina fordon på ett femtiotal platser i staden. Därtill rullar många privatägda hojar.

Ett smidigt transportmedel å ena sidan, å andra sidan förenat med olycksrisk.

Antalet olyckor som krävt sjukhusvård när det gäller just elsparkcyklar har nått rekordnivåer i Solna och har de senaste åren har de ökat med 49 procent, visar statistik från nyhetsbyrån Newsworthy. Ökningen hör till länets största.

Haga Norra-bon Johan Weijden tycker sig ha koll på läget när han tar sig fram på Bolts åkdon.

– Jag har körkort, så jag kör enligt de reglerna, säger han.

Johan Weijden kör Bolt.

Johan Weijden kör Bolt.

Angie Gray

Han verkar inte förvånas över att olyckorna ökar.

– Det kan jag fatta, när man ser kids som inte kan trafikreglerna och som kör två på dem. De gör helt crazy saker.

Riskfylld förarstil

Var tredje som skadas är under 25 år. Vanligast är singelolyckor, berättar Staffan Berge Holmbom, statistiker på Transportstyrelsen.

– Man kör omkull helt enkelt. Det räcker med en ganska liten ojämnhet i marken eftersom hjulen är så små. Vi ser mycket skador i ansiktet och huvudet men också handleder, axlar och knän.

Men det är inte själva elsparkcykeln, utan förarens åkstil som är den främsta riskfaktorn. Staffan Berge Holmbom hänvisar till en rapport från Chalmers tekniska högskolan som kom i våras.

– Om man kör med en hand, åker flera på ett fordon eller gör annat under tiden, kanske använder telefoner, då ökar olycksrisken.

Det är inte klarlagt om barn och unga är överrepresenterade när det gäller olyckor eller om de helt enkelt är de som använder elsparkcyklarna mest.

– Det verkar inte vara så att elsparkcykeln ersatt cykeln, i stället verkar det vara en ny grupp som tidigare kanske gick eller åkte kollektivt. Mikromobilitet och att folk rör sig fritt är bra, men vi behöver minska antalet skadade, konstaterar Staffan Berge Holmbom.

Krav i avtalen

Kommunerna kan göra, och gör ofta, sitt, säger han. Solna hör till dem som har ett max antal elsparkcyklar med sina leverantörer, något som anses vara positivt ut trafiksäkerhetssynpunkt.

Elsparkcyklar i grannkommunen Sundbyberg. Även här har antalet olyckor nått rekordnivåer.

Elsparkcyklar i grannkommunen Sundbyberg. Även här har antalet olyckor nått rekordnivåer.

Angie Gray

I avtalen finns också krav på så kallad geofencing, berättar Maria Tiger, tillförordnad stadsmiljöchef i Solna. Det är en teknik som gör det möjligt att styra hastigheten på fordonen inom ett begränsat område.

– En utmaning med elsparkcyklarna är att de kan köras i hög hastighet på platser där det är mycket gångtrafikanter. Geofencing var något vi aktiverade på sommargågatan (på Stråket) förra året. Det har vi inte gjort i år eftersom det är en mycket mindre del som är avstängd. Men om behovet skulle uppstå är det en relativt lätt åtgärd att sätta in.

Voi: Erbjuder utbildning

Inom branschen jobbas det kontinuerligt för att öka säkerheten. Det menar Tina Ghasemi Liljekvist, policychef på Voi.

"Våra fordon har blivit betydligt mer robusta med åren, vi erbjuder gratis trafikutbildning till allmänheten via vår digitala trafikskola och branschens egna siffror visar att olyckor på delade elsparkcyklar och elcyklar minskar", skriver hon till Mitt i.

Samtidigt pekar flera studier på att privatägda elsparkcyklar är överrepresenterade i olyckor bland barn och unga, fortsätter Tina Ghasemi Liljekvist:

"Fordon som ofta saknar tekniska begränsningar, körs av minderåriga i större utsträckning och inte omfattas av samma regleringar som delade fordon."

Inför åldersgräns

Informationskampanjer om trafikregler och ett ökat hjälmanvändande ser Staffan Berge Holmbom som enkla sätt att försöka minska antalet skadade.

Vissa går längre. I Norge är det till exempel förbjudet för barn under tolv att köra elsparkcykel. Finland är på väg att införa både åldersgräns (15 år) och promillegräns (0,5).

– Om olyckorna forsätter att öka kanske man börjar kolla på till exempel Finland. Frågan behöver tas seriöst.

Att åkdonen är så lättillgängliga kan också spela en roll i skadestatistiken, tror Johan Weijden från Haga Norra.

– Men om man tar bort det så finns det ingen poäng med dem, säger han.

Enkät: Hur trygg känner du dig på elsparkcykeln?

Elnaz Tamadon Zia.

Elnaz Tamadon Zia.

Angie Gray

Elnaz Tamadon Zia, 37, centrala Sundbyberg:

– Det känns bra. Jag har varit nära att skada mig en gång, på grund av att en cyklist bromsade lite oförvarnat framför mig. Då satte jag ner foten och fick ont. Folk överskattar sin förmåga, tror jag. Vissa kör jättefort, man blir rädd ibland när de kommer rusande i full fart. Ofta har de inga hjälmar. Hastighetsbegränsningar tror jag är bra, men mycket är eget ansvar.

Tim, som inte vill figurera med efternamn.

Tim, som inte vill figurera med efternamn.

Angie Gray

Tim, 42, centrala Sundbyberg:

– Jag har både bil- och motorcykelkörkort, så då följer jag reglerna och tittar så att andra gör det. Folk är väl oansvariga, de dricker och kör. Och det finns jäkla mycket ungdomar, det är helt vilt därute. Det är väl det som är kapitalismen: företag ska tjäna cashen. Själv tycker jag att reglerna borde bli strängare på allting.

Linnéa Lagerkvist och Zack.

Linnéa Lagerkvist och Zack.

Angie Gray

Linnéa Lagerkvist, 30, med hunden Zack, 6, Råsunda:

– Jag tar mig fram med tunnelbana eller buss. Elsparkcykel åker jag inte. Jag är rädd för att man ska bli lite för kaxig, och det känns som att det är så många andra som inte tar hänsyn till att man kommer på elsparkcykel. Då måste man tvärnita själv. Men jag har provåkt, det var för tre år sedan. Då åkte jag i tio minuter, det kändes jätteläskigt.