Regeringen beslutade att lägga ner Bromma flygplats och föra över trafiken på Arlanda. Men för att det ska bli bra vill Stockholms regionsråd, Gustav Hemming (C), att regeringen sammankallar till en större Arlandaförhandling.

– Det naturliga steg regeringen nu borde ta är att skyndsamt samla regionen och kommunerna till en Arlandaförhandling för att säkra att kapaciteten kan utvecklas och tillgängligheten till och från flygplatsen, säger Gustav Hemming (C) som är Tillväxt- och samhällsplaneringsråd i Region Stockholm i ett pressmeddelande.

Förhandlingen ska bland annat handla om frågor som en fjärde landningsbana, priserna för Arlanda express, tillgängligheten med tåg, förlängning av Roslagsbanan.

Gustav Hemming menar att Arlanda inte bara är en flygplats utan också en av regionens viktigaste kärnor för arbete och näringsliv.

Förstärkt flygplats

Att samla flygtrafiken på en flygplats skulle vara bättre ur flera perspektiv anser regionsrådet. Inte bara när resande ska byta flyg utan det skulle även förstärka Arlanda som internationell flygplats.

– Tillgängligheten till Arlanda är faktiskt också bättre eller minst lika bra som till Bromma från nästan hela länet. Däremot är det orimligt dyrt att resa till och från Arlanda och det måste regeringen lösa. Regeringen behöver köpa ut Arlandabanan för att på så sätt kunna erbjuda rimliga biljettpriser som dessutom går i linje med länets klimatmål, säger Gustav Hemming.

Försvinner flyget från Bromma flygplats skulle regionen kunna många flera bostäder i områden som tidigare inte var tillåtet med anledning av bullerkartor och inflygningszoner.

På så sätt skulle detta gynna hela Stockholmsregionen anser Gustav Henning.

https://www.mitti.se/nyheter/fler-flyg-till-arlanda-att-vanta/repudu!TUnd9vO7odZBomk@4KZeEw/

Fientlig politik, enligt ledande moderat

Beskedet togs inte emot med klang och jubel överallt. Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm, tycktes allt annat än glad över vad regeringen presenterade.

Enligt honom är det en "tillväxtfientlig politik i repris".

– Men dålig politik blir inte bättre för att den hackar som en repig gammal stenkaka. Än mindre när den bygger på en kris för resandet som följer av en djup pandemi, säger han i en kommentar.

Enligt honom bör Stockholm och Sverige bedriva en politik för ett modernt, grönt och levande flyg, inte en avvecklingsperson med uppdraget att släcka ned kommunikationer och konkurrenskraft.

– Om staten inte klarar av att driva flygplatser finns andra som kan göra det istället. Detta krattar för att flygets framtid i Stockholmsregionen blir en valfråga, säger Kristoffer Tamsons.

Swedavia sa dock så sent som i september att det inte var affärsmässigt motiverat att driva Bromma flygplats vidare.

https://www.mitti.se/nyheter/swedavia-inte-lonsamt-att-fortsatta-driva-bromma-flygplats/lmtin!9022409/