– Vi var flera parter som var överens om en gemensam utbyggnad, men när det blev så stora fördyringar hade det varit fel att inte titta på vad vi hade för alternativ, säger kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP).

Förslaget som utreddes var att helt enkelt skippa den sista delen av utbyggnaden, och låta tvärbanan ha slutstation antingen vid Kistamässan eller vid Kista centrum i stället för i Helenelund.

Lönsamt att slutföra

Men en analys visar att det, fördyringarna till trots, är samhällsekonomiskt lönsamt att slutföra projektet enligt den ursprungliga planen. Att ersätta delar av tvärbanan med busstrafik skulle kräva fler bussavgångar, men även ”åtgärder i befintliga bussterminaler, ökad kapacitet i bussdepåer samt sannolikt framkomlighetsåtgärder i vägnätet”, konstaterar trafiknämnden.

Så Helenelund slipper petning från projektet.

– Ja, det har funnits en samsyn från alla inblandade parter att man vill hedra den överenskommelse som har gjorts från början, säger Tomas Eriksson.

Kortare restider

Andra besparingar har också utretts inom programmet, så som att minska antalet tåg och att senarelägga bygget av uppställningsplatser i Rissne. Endast det sist nämnda alternativet blir av, då de andra sparidéerna enligt trafiknämnden ”ger mycket stor påverkan på effekten av hela Tvärbanans nytta”.

Den så kallade Kistagrenen är en tvärförbindelse som ska ge kortare restider, binda ihop olika stadsdelar och knutpunkter, och ge förutsättningar för hållbar stadsutveckling längs sin sträckning.

Över 6,5 miljarder

Sedan bygget drog i gång våren 2018 har det överprövats av flera parter. Detaljplaneprocesserna fördröjdes kraftigt och i dag är projektet två år försenat. Trafikstart till Ursviks Torg planeras till 2023 och till Helenelund är det 2025 som gäller.

Kostnaderna har alltså också ökat, totalt med 969 miljoner kronor, till följd av oförutsedda markförhållanden och att det var en utmaning att dra Tvärbanan förbi Bromma flygplats.

Den nya utökade budgetramen, som nu har godkänts av Region Stockholm, ligger på 6 546 miljoner kronor.