Det var inget snack om saken. Per Bolund inledde pressträffen under onsdagen rakt på sak.

– Vi vill avveckla Bromma flygplats, sade miljöministern.

Istället ska nödvändig kapacitet säkras på Arlanda.

En nedläggning av flygplatsen innebär att attraktiv mark kan bli tillgänglig i Stockholm. Som bland annat kan användas för bostadsbyggande.

För att det ska vara möjligt behöver Bromma flygplats tas bort från listan för "nationellt basutbud", meddelade regeringen.

– Eftersom Swedavia ansvarar för driften av Bromma flygplats, kan de därefter fatta beslut om att stänga flygplatsen, säger Per Bolund.

https://www.mitti.se/nyheter/ilska-efter-beskedet-om-bromma-flygplats/repudu!6ujWmNWxtzFVBEdth9oglQ/

Mer besked efter sommaren

Det som händer nu är att regeringen ska tillsätta en utredare för att undersöka när avvecklingen av flygplatsen kan ske. Det arbetet beräknas vara klar i augusti 2021. I nuläget går det enligt regeringen inte att säga exakt säga när planerna kommer sättas i verket.

https://www.mitti.se/nyheter/nya-forslaget-gor-om-bromma-flygplats-till-stort-parkomrade/lmtdA!8478457/

Flygresorna spås minska

Coronapandemin har medfört ett kraftigt minskat flygresande. Men den här trenden såg man redan 2018, då inrikesflyget började minska, samtidigt som en stor samhällsdebatt tog fart om flygets klimatpåverkan.

– En ökad miljömedvetenhet kommer sannolikt påverka flygresandet framöver, säger Tomas Eneroth.

Minst 30 000 nya bostäder

Beskedet tas emot med glädje hos Miljöpartiet i Stockholm, som menar att detta kan medföra att tiotusentals nya bostäder kan byggas.

– Det här är otroligt roligt. Framför allt är det jätteroligt för Stockholm som med det här kan skapa mycket mer bostäder, säger Daniel Helldén, gruppledare för Miljöpartiet i Stockholm.

Stockholms stad beslutade redan 2018 att Bromma flygplats på sikt ska ersättas med bostäder. Enligt Helldén har Bromma flygplats har legat i vägen för mellan 30 000 och 50 000 bostäder.

Nu finns det ingen anledning att vänta på att sätta i gång med planeringen av dessa, menar han.

– Den är ju nästan stängd i dag, det är försumbar trafik.

Trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) kallar beskedet för "tillväxtfientlig politik". Vad säger du om det?

– Alla prognoser och analyser som finns säger att flygandet inte inom överskådlig framtid kommer att gå tillbaka till nivåer före corona. Hela arbetslivet har skiftat fokus, för två år sedan var det konstigt att säga att alla affärsmöten skulle ske på datorn. Det är en otrolig strukturförändring som har skett på ett och ett halvt år, och då gick flyget ner redan innan dess.

Både inrikes- och utrikesflyg kommer att kvarstå, menar Helldén, om än i annan form i framtiden. Det handlar bland annat om att flytta dagens verksamhet på Bromma flygplats till Arlanda.

– Vi måste samla och ha en hubb i stället för två, därmed kan man rädda det nödvändiga inrikesflyget. Gotland är svårt att hantera utan flyg, och även Luleå till exempel. Att lägga ner Bromma flygplats innebär att det inrikesflyg som är skadat kan stärkas i det här sammanhanget.

Glad opposition

Även Karin Wanngård (S), oppositionsborgarråd, och Anna Sehlin (V) oppositionsregionråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm, var glada över regeringens besked.

– Äntligen, är min spontana kommentar. Vi har ju drivit frågan under hela mitt politiska liv, säger Karin Wanngård.

– Detta var ett positivt besked men nu hoppas vi inte man bygger ut Arlanda istället, säger Anna Sehlin och fortsätter:

– Vi vill bygga nya hyresrätter där Bromma flygplats ligger idag. Tvärbanan byggs redan ut mot Kista och skulle ge bra kollektivtrafik för de nya bostäderna och fler hyresrätter är något som verkligen behövs i Stockholm

https://www.mitti.se/nyheter/bromma-flygplats-ska-den-vara-eller-icke-vara/reptix!4GtrMA1NYHpJeZxEq2mmEw/