På Blasieholmen finns en tunnel­mynning som har levt kvar sedan tunnelbanans blå linje byggdes på 1970-talet. Nu återanvänds den, då räls ska levereras till utbyggnaden av tunnelbanan från Kungsträdgården till Nacka och söderort.

Rälsen körs på en 24 meter lång trailerbil från Roslagstull via Birger Jarlsgatan till tunneln på Blasieholmen.

De första spåren är nu nere i tunneln. Det behövs även slipers, som håller rälsen på rätt avstånd, och ballast, som ger bärighet och stabilitet i tunneln.

De första spåren är nu nere i tunneln. Det behövs även slipers, som håller rälsen på rätt avstånd, och ballast, som ger bärighet och stabilitet i tunneln.

Region Stockholm

”Att köra ner flera ton räls i en miljö där fordonet precis ryms kräver millimeternoggrann styrning. Trailerbilen vänder i ett stort växelrum under jord och kör ut samma väg”, skriver Region Stockholm i ett pressmeddelande.

Transport av makadam

Arbetet ska vara klart i mitten av december och kan ske alla tider på dygnet utom under rusningstid.

Transport av makadam, som ligger under rälsen, mellan Tegeluddsvägen och Blasieholmen sker natte­tid den 8 december–20 februari.

Under våren kan själva spårläggningen börja.